ANNONS

Svenskarna är helt tokiga i Temu - experten: “Slår svenska aktörer på käften”

Jorge Castro, SEO-expert
"Den nya kungen".

Redan i början av augusti såg vi indikationer på att hösten skulle bli stark för den kinesiska marknadsplatsen Temu i Sverige. Sökningarna efter varumärket Temu rekordökar och tillväxten verkar inte se ett slut.

Samtidigt har vi fått se Temu öppna upp för e-handlare i Europa, och USA:s regering försöker nu stoppa Temus framfart i landet. Hemma i Sverige så är branschorganisationer fortsatt negativa till Temus framfart. Konsumenterna verkar dock inte bry sig om eventuell kritik mot plattformen.

ANNONS

Tillväxten som Temu har gjort organiskt på den svenska marknaden, gällande varumärkessökningar, är imponerande – en 500-procentig ökning på ett år säger en hel del. Det verkar som att deras låga priser och breda sortiment verkligen har träffat rätt, särskilt i tider då svenska folket letar efter prisvärda alternativ, säger SEO-experten Jorge Castro till Ehandel.

Jorge Castro delar även lite färsk statistik från tjänsten Semrush och gör samtidigt en stark prognos för den kinesiska e-handlaren.

Antal sökningar i Sverige per månad / varumärke

Varumärke September (2023) September (2024) Procentuell ökning (YoY) Prognos inför julhandeln (Jorge Castro)
Temu 25 000 370 000 Plus 1380% 500 000 / månad
Cdon 165 000 110 000 Minus 33% 150 000 / månad
Fyndiq 200.000 165 000 Minus 17% 230 000 / månad
Amazon 450 000 550 000 Plus 22% 600 000 / månad

Det lutar alltså åt att detta kan bli Temus jul i Sverige, om inget regulatoriskt sätter stopp för framfarten.

Enligt min prognos så kommer Temu att vara dominerande inför julen, tillsammans med Amazon.se, säger han.

"Kan snabbt öka till 1 miljon"

Det kan också vara ett exempel på att all marknadsföring är bra marknadsföring. När diverse klagomål och kritik lyfts mot Temu, likt de senaste månaderna, får marknadsplatsen fler nyfikna ögon på sig. Gillar folk det dem ser kan de sen bli kvar.

Det är kaxigt att två utländska aktörer slår svenska aktörer på käften. Temu har sin aggressiva marknadsföring att tacka för tillväxten. Man kan alltid hata på dem men de gör ju sitt jobb väldigt bra ur ett varumärkesperspektiv. Hade Temu satsat mer på SEO, och logiken som sidan har, så hade de snabbt kunnat öka till 1 miljon sökningar per månad, säger Jorge Castro och tillägger:

Cdon verkar just nu ha gått i ide ur ett SEO-perspektiv. Back in the days var de kungarna i SERP:en, nu är de bönder ur ett schackpjäs-perspektiv, där Temu har blivit den nya kungen.

Jorge Castro misstänker att uppstickaren har tagit en del av den inhemska sökkakan.

De gamla favoriterna som Cdon och Fyndiq kämpar lite mer, med minskade sökvolymer. Det är mycket troligt att Temus snabba tillväxt har ätit upp en del av deras marknadsandelar, vilket inte är så konstigt med tanke på hur mycket Temu satsar på prisstrategin och med dagens läge så vill svenskarna söka efter billigare alternativ.

"Går att göra snabb entré"

Amazon.se, som i det stora perspektivet också är relativt nya på marknaden, verkar dock inte känna av samma press.

Amazon kör på stadigt med en stabil ökning på 22 procent. Men även om de är starka, så har Temu verkligen visat att det går att göra en snabb entré och ta för sig på en mogen marknad. Det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig inför julhandeln – enligt mina prognoser så ser det ut som att både Temu och Amazon kommer att fortsätta att växa, medan Cdon och Fyndiq får en tuffare jul framför sig, säger Jorge Castro.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se