ANNONS

Svenskar e-handlar mat tre gånger mer än vanligt: "Var att vänta"

77 procent nätshoppade i juli.

ANNONS

Normalt sett brukar juli månad inte leverera så höga tillväxtsiffror i e-handeln då de flesta njuter av sin semester utomlands. Men i år, tack vare hemester-trenden, blev tillväxten i e-handeln rekordhög och landade på hela 45 procent. Det rapporterar PostNord i månadens E-barometer.

LÄS ÄVEN: Rekordvarm månad: Så mycket ökade e-handeln i juni

Inte minst ser vi att en betydligt större del av befolkningen har e-handlat under juli i år och det har såklart att göra med att långt fler spenderat semestern i Sverige. Den effekten var att vänta. Vi ser också att man har e-handlat för mer pengar per person, vilket hör samman med att dagligvarorna växt så kraftigt, konstaterar Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.

Totalt e-handlade 77 procent av svenskarna under juli månad, vilket är tio procentenheter högre än samma månad i fjol. Åldersgruppen som ökade mest var 50 till 65 år, den gruppen ökade med 59 procent. Under juli var det även fler kvinnor än män som e-handlade, totalt shoppade 80 procent av de svenska kvinnorna på nätet under månaden och 73 procent av männen.

Redan i maj-rapporten resonerade vi kring huruvida andelen som e-handlar regelbundet skulle stabiliseras på en ny nivå. Då, efter bara två månader, var det för tidigt att säga, skriver Carl-Fredrik Teder och Arne Andersson, E-handelsrådgivare på PostNord, i rapporten.

Men när vi nu har fyra månader i rad med 76 till 78 procent så kan man våga tro att så är fallet. Trots att den värsta rädslan för att gå in i fysiska butiker har börjat bedarra så ligger andelen konsumenter som e-handlar kvar. Vår bedömning är att den andelen aldrig kommer understiga 75 procent igen.

Produktkategorin dagligvaror växte starkast med totalt 200 procent, vilket betyder att svenskarna har e-handlat mat tre gånger så mycket under perioden. Men det är inte bara mat online som växt under juli, även sport och fritid har fått ett bra uppsving och ökat med 63 procent.

Trots rekordhöga siffror i nästan alla parametrar i rapporten var det ändå två kategorier som faktiskt sjönk under perioden. Barnprodukter och leksaker minskade med 11 procent och kläder och skor sjönk med 4 procent.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se