E-handelsföretaget Vässla, som säljer egenutvecklade elfordon, har sedan en tid tillbaka pratat om en större internationalisering av verksamheten. Corona satte dock en hel del käppar i hjulet för dessa planer och i april förra året berättade företagets vd Rickard Bröms att det i princip inte gick att göra affärer i bland annat Tyskland och Spanien.
LÄS ÄVEN: E-handlarens all-time high: Sålde för en miljon på en vecka
Nu meddelar dock företaget att det är dags att inta nya marknader. Med 90 färska miljoner, som man tog in tidigare i år i en investeringsrunda, ska man öppna upp ny verksamhet i Madrid och Berlin. Planen är att starta en prenumerationstjänst där man helt enkelt hyr ut det egenutvecklade elfordonet Vässla Bike.
Istället för att investera i ett eget fordon, tecknar användare en prenumeration på en eller sex månader där service och support ingår. Konceptet har testats i Stockholm under de senaste fyra månaderna med stor framgång, skriver Vässla i ett pressutskick.
"Hypersnabb tillväxt"
Grundaren Rickard Bröms förklarar varför man valt att börja i just Madrid och Berlin.
Både Madrid och Berlin är storstäder som präglas av en extremt tät innerstadstrafik, vilket påverkar både miljö och framkomlighet. Vi vill ge invånarna ett alternativ som kan förbättra den situationen. Dessutom är många invånare redan vana vid att prenumerera på varor och tjänster istället för att köpa dem på traditionellt vis, säger Rickard Bröms.
Den nya tjänsten ska kosta från 79 euro per månad, vilket bolaget vill jämföra med de nära 2000 euro som det kostar att köpa en ny Vässla Bike.
Vi är inne i en spännande fas med hypersnabb tillväxt, och vi har färskt kapital i ryggen. När vi nu expanderar internationellt gör vi det med en ny typ av elfordon och med en modell som är mer inkluderande än många andra. Genom att vi eliminerar den traditionella investeringskostnaden, ser vi till att så många som möjligt får friheten att ta sig fram på ett snabbt, smidigt och miljövänligt sätt i storstadsmiljö, säger Rickard Bröms.