Ambitionen var högt ställd när Craft Sportswear satte ihop sin nya e-handelsplattform. Efter att ha nylanserat sitt varumärke är bolaget på gång med en uppdaterad version av sin e-handel, som ska nå ut till kunder över hela världen.
Crafts gamla e-handel drogs enligt ett pressmeddelande med “en komplex e-handelsarkitektur där man administrerat flera olika individuella e-handelssajter med olika system för olika geografiska marknader”.
Med vår tidigare setup har vi lokalt administrerat flera olika sajter vilket gjort oss lokala men aldrig starka på ett större plan. Därav ser vi en stor vinning i att globalt satsa med en ny, uppdaterad sajt som är lika funktionell som stilfull. Här kommer vi verkligen att tydligt kunna kommunicera Craft Sportswear som varumärke och den resa som vi befinner oss i, säger Erik Berg, e-handelschef på Craft Sportswear, i en kommentar.
"En väldigt komplicerad struktur"
Nu skrotas den gamla e-handelslösningen i sin helhet.
Vi kommer noga handplocka de tekniska lösningar som vi tror är bäst för kunden, och bygga en dynamisk sajt som automatiskt anpassar innehåll och utseende beroende på kunden.
Till det nya projektet har Craft tagit in e-handelsbyrån Grebban och headlessplattformen Centra.
Craft är ett drömcase för Centra. Som många etablerade bolag har de haft en väldigt komplicerad e-handelsarkitektur som inte varit optimerad för global försäljning. Vi ser en stor potential att göra detta till ett framgångscase genom att via vår teknik och Grebbans design lyfta varumärket till nya globala höjder, kommenterar Martin Jensen, vd på Centra.