Trots att 2020 blev rena mardrömsåret för sko- och modebranschen så har sneakersvarumärket Axel Arigato gått bättre än någonsin - på nästan alla fronter, rapporterar Breakit. Inte nog med att omsättningen landade på 292 miljoner kronor, mot 177 miljoner 2019. Samtidigt lyckades man nämligen att vända till vinst från minus 1,2 miljoner till 18,6 miljoner kronor.
Bolaget har under 2020 haft en fortsatt god tillväxt på hela 65 procent mot föregående år. Resultat efter finansiella poster har förbättrats väsentligt, skriver bolaget i sin rapport.
Axel Arigato säljer sina skor och kläder via egen e-handel, egna butiker och hos externa återförsäljare. Butikerna har av förklarliga skäl haft det tungt, men det har man lyckats parera för på nätet.
Bolaget har under 2020 påverkats av pandemin, särskilt de egna butikerna där försäljningen minskade med 4,5 procent mot föregående år. Även återförsäljare med fysiska butiker har påverkat försäljningen negativt. Det vägs dock upp utav en stark utveckling av partners med större andel verksamhet online.
Axel Arigatos framfart gick inte heller obemärkt förbi. Under slutet av förra året gick Eurazeo in som ny majoritetsägare till den nätta prislappen på runt 570 miljoner kronor.
Tresiffrigt online
Samtidigt avslöjar man att tillväxten fortsatt varit mycket god under 2021, inte minst då butikerna börjar återhämta sig. Och nu är siktet inställt på att expandera globalt.
De kommande åren planerar bolaget att etablera flera butiker och utvidga återförsäljarledet främst inom Europa och USA. Samtidigt sker investeringar i personal och marknadsföring för att driva tillväxt och etablera varumärket över hela världen, skriver bolaget.
Och det är inte bara butikerna som har börjat hitta formen igen. I e-handeln går det dessutom bättre än någonsin.
Verksamheten för online uppvisar tresiffriga tilväxttal under årets första månader, berättar man.
LÄS ÄVEN: Axel Arigato sprängde 100-miljonersvallen – ”Ett mellanår”