ANNONS

Svenska näthandeln toppar 90 miljarder enligt ny rapport

Svenska näthandeln toppar 90 miljarder enligt ny rapport
Daniel Larsson, vice VD DIBS

Omsättningen i den svenska onlinemarknaden för varor och tjänster har på tre år ökat från 70 miljarder till över 90 miljarder kronor. Bara i år är ökningen 12 procent, enligt DIBS som i dag presenterar sin årliga rapport Svensk E-handel.

ANNONS

Den stora trenden är för närvarande att e-handeln i allt större utsträckning sker via mobila enheter. På tre år har andelen mobila köp nästan tredubblats i Sverige och 42 procent av de svenska konsumenterna säger sig nu ha e-handlat i en mobiltelefon eller surfplatta de senaste tre månaderna. Särskilt föräldrar till små barn och unga vuxna är snabba på att ta till sig den mobila utvecklingen, enligt betalföretaget DIBS.

- Här finns en rad viktiga läxor för svenska e-handelsaktörer. Framför allt är det viktigt att anpassa sig efter konsumenternas önskemål. När de vill ha mobila betalningslösningar eller möjlighet att köpa, hämta och returnera i olika kanaler behöver företag kunna erbjuda det, skriver Daniel Larsson, vice vd för DIBS, i rapporten.

Priset inte det viktigaste

Resor uppges vara den produktkategori som svenskarna lägger mest pengar på online, men det område som ökar mest är prenumerationer på videotjänster. En av tre betalar i dag för en tjänst som HBO, Netflix eller Viaplay, och allra vanligast är det bland småbarnsfamiljer. Enligt DIBS är det också småbarnsfamiljerna som står bakom den snabbt växande e-handeln av matkassar.

Den främsta anledningen till varför svenskar gillar att e-handla ska enligt rapporten vara att det är enkelt, smidigt och att man sparar tid. 67 procent har angett den anledningen som viktigast. 58 procent tycker att det är enklare att jämföra och först på tredje plats, med 57 procent, kommer att det är lägre priser på nätet.

Registreringar avskräcker 

Avslutningsvis slår rapporten fast att 38 procent har avbrutit ett köp på nätet det senaste halvåret, framför allt på grund av att betalsättet upplevdes som otillfredsställande eller att sidan krävde "jobbig registrering". En tredjedel skulle handla mer om de slapp ange sina kortuppgifter varje gång de ville genomföra ett köp.  

Daniel Larsson ser goda möjligheter för e-handlare att dra nytta av informationen från sammanställningen:

- E-handeln revolutionerar bransch efter bransch. Det kan vara ett hot eller en möjlighet, beroende på hur man hanterar förändringen. För att kunna förändra sin verksamhet i rätt riktning måste man förstå samtidens stora trender. Just detta, att identifiera och beskriva trenderna inom e-handeln, är syftet med denna rapport.

Undersökningen som ligger till grund för rapporten genomfördes under andra kvartalet 2015 och bygger på intervjuer med 5 000 internetanvändare i Sverige, Danmark och Norge.

Den fullständiga rapporten kan man läsa på följande länk (.pdf).

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se