ANNONS

Svenska matjättar kastar ut leverantören som plågar apor

"Stoppat alla inköp".

ANNONS

Mathem, CityGross, Willys och Hemköp ska ha sålt kokosmjölk från leverantörer som vanvårdar och utnyttjar apor i kokosnötsindustrin. Det rapporterar Aftonbladet.

Djurrättsorganisationen Peta varnar för bland annat kokosmjölkproducenterna Aroy-D och Chaokoh. Producenterna ska, enligt organisationen, ha tagit apor från sina hem och tvingat dem att plocka uppemot 1000 kokosnötter om dagen. Aporna har varit fastkedjade under långa perioder.

Vi har kontaktat de aktuella leverantörerna för att undersöka och säkerställa att apor inte används inom produktionen. Till dess att vi vet att allt går till på det sätt vi vill så har vi valt att stoppa inköpen av de aktuella produkterna. Är det så att det framkommer något i den här processen som kräver ytterligare åtgärder så kommer vi att vidta det, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood-koncernen som står bakom Willys och Hemköp, till tidningen.

Vi hade en produkt och när vi fick kännedom om det här tog vi bort den omgående. Det här är oroväckande rapporter och inget vi vill stötta. Alla produkter vi säljer ska vara schysst producerade, säger Lotta Olofsson, kommunikationsansvarig på Mathem.

Ica kan däremot inte bekräfta eller neka påståendet att man har sålt kokosmjölk från de anmälda leverantörerna. Kedjan förklarar att det inte är lätt att kasta ut produkter ur sitt sortiment.

Ica-handlarna är fria handlare som själva beslutar om vilka produkter de köper in. Därför kan vi inte garantera att produkterna inte finns i någon av våra butiker i landet, säger Gabriella Ohlzon, pressansvarig på Ica, till Aftonbladet.

CityGross är en av dem som erbjuder kokosmjölken från en av producenterna som organisationen varnar för. Bergendahl food, företaget som äger matvarukedjan, har inte vidtagit några åtgärder ännu men väntar på svar från leverantören.

För Bergendahls är det mycket viktigt med god djuromsorg och det är oerhört allvarligt när djur far illa. Vi har kontaktat leverantören och inväntar mer information för att kunna ta beslut om nästa steg, säger kommunikationsdirektör Sara Andersson.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se