I många andra länder står marknadsplatserna för en majoritet av all e-handel, men i Sverige har det traditionellt sett lite annorlunda ut. Med bolag som CDON och Fyndiq och internationella jättar som Zalando och Amazon, saknas det dock inte aktörer som vill förändra den bilden.
Vid sidan av nämnda företag finns det mindre marknadsplatser, som dock tar en allt större del av den svenska e-handelskakan. Ett av dem är My Mall, som främst är verksamt inom segmentet hem och fritid. Företaget har i dag över 300 anslutna säljare och tillväxten pekar spikrakt uppåt. Under juli månad ökade omsättningen till exempel med nästan 1200 procent jämfört med samma månad förra året. Det första halvåret i år innebar en ökning på nästan lika mycket.
Nu ligger vi och taktar på uppemot 950 000 kronor i månaden och siktar på en omsättning på mellan 9 och 10 miljoner kronor för helåret, säger Håkan Jonsson Bodvar, vd på My Mall, till Ehandel.
Från fysiska butiker till e-handel
My Mall grundades 2016 med ambitionen att hjälpa fysiska butiker att ställa om till digital handel. Håkan Jonsson Bodvar tillträdde 2018 och har sedan dess lett bolaget genom en förändringsresa, som bland annat omfattat att få på plats en ny strategi och en förändrad intäktsmodell. Dessutom har företaget anpassat sin plattform för att kunna utöka samarbetet med e-handlare.
Utöver det har fokus legat på att locka till sig nya handlare och att rikta in försäljningen mot konsumenter. Samtidigt har den ursprungliga ambitionen lämnats därhän.
Fysiska butiker är inte längre en del av strategin. Även om mitt personliga hjärta brinner för dem så klarar de inte att leverera på e-handelsmarknadens villkor, konstaterar Håkan Jonsson Bodvar.
Varför tror du att ni har ökat så mycket den senaste tiden?
Vi inledde enligt plan försäljning till konsumenter inför Q4 förra året. Vi rekryterade ett team inom marknad och kundservice som arbetat hårt med vårt erbjudande och utvecklat produktutbudet. Marknadsföringen har intensifierats, breddats till fler kanaler och vi har kompletterat med försäljning av “egna" produkter i kategorier där vi saknat tillräckligt sortiment, en satsning som fallit mycket väl ut.
"Avgör från fall till fall"
My Mall har avgränsat sin aktiva rekrytering till e-handlare som är verksamma inom segmentet hem och fritid, men enligt vd:n är även andra företag välkomna att ta kontakt.
Segmentet är relativt brett och ansökningar från säljare avgörs från fall till fall, säger han och tillägger att företaget gärna tar in varumärken med en hållbar profil.
I dag kan vi erbjuda exempelvis svenska varumärken som smyckesföretaget Treem och Vélosophy, som säljer cyklar. Vi har däremot ingen utpräglad hållbarhetsstämpel även om frågeställningen ligger högt på vår agenda och vi i alla avseenden försöker minimera vårt klimatavtryck.
"Får inte den uppmärksamhet de förtjänar"
Håkan Jonsson Bodvar berättar att My Mall har omfattande planer för att nå bolagets planerade tillväxt. Man ska till exempel lansera en ny varumärkesplattform, lansera i övriga Norden, utöka sortimentet av egna produkter och göra vissa säljare till “Premium Sellers”.
Det framgår på er sajt att ni främst vill lyfta fram små och medelstora butiker, var går gränsen och varför är det viktigt för er att avgränsa er på det sättet?
Vi vill erbjuda ett unikt utbud och sälja produkter som du inte hittar överallt, varvat med välkända varumärken. Det är vanligtvis mindre aktörer bra på och det ligger i företagets DNA och historia att värna om småföretagarna som vill nå ut till en större målgrupp. Det finns otroligt många mindre, väldigt duktiga e-handlare som erbjuder väldigt fina produkter men som aldrig får den uppmärksamhet och försäljning de förtjänar. Samtidigt välkomnar vi alla e-handlare, stora som små, som erbjuder produkter i linje med vårt erbjudande.