ANNONS

Svenska marknadsplatsen flyttar över hela sajten: “Betydande utmaning”

Fredrik Norberg, vd
“Mycket arbete återstår”.

E-handelsmarknadsplatsen CDON, som i början av förra året köpte upp konkurrenten Fyndiq, meddelar nu att man framgångsrikt bytt plattform. Något som vanligtvis är ett stort arbete för en e-handlare och förmodligen ett gigantiskt sådant om man är en marknadsplats.

Att migrera en plattform av denna storlek samtidigt som verksamheten fortlöper är en betydande teknisk utmaning, kommenterar företagets CTO Atra Azami.

ANNONS

Vad vi förstår har man nu bytt till samma plattform som Fyndiq använder och övergången sägs ha gått bra.

Vi är mycket glada över att kunna meddela att vi nu framgångsrikt har genomfört plattformsbytet. Det har varit ett utmanande projekt, men vårt team har gjort ett fantastiskt arbete och hållit den tidsplan vi satte för mer än ett år sedan. Vi ser fram emot de möjligheter den nya plattformen skapar för våra kunder, handlare, och aktieägare, säger Fredrik Norberg, vd för CDON.

Plattformsbytet sägs samtidigt vara avgörande för att uppnå kostnadsbesparingar på 40 miljoner kronor till 2025.

Med den gemensamma plattformen på plats är vi väl positionerade för att leverera en e-handelsupplevelse i världsklass och dra nytta av den senaste teknologin för att driva innovation, säger Atra Azami.

Enligt Fredrik Norberg så är dock arbete långt ifrån över.

Mycket arbete återstår, men plattformsbytet är ett stort steg på denna resa. Vi ser fram emot att fortsätta förbättra shoppingupplevelsen, säger han.

CDON och Fyndiqs nettoförsäljning landade på över 600 miljoner kronor i fjol, och över 2 miljarder kronor i omsättning på marknadsplatserna (GMV).

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se