ANNONS

Svenska klassikerns satsning blev en succé: "Det är så häftigt"

Emelie Olsson, CMO på Scandinavian Photo

Kunderna kastar sig över nytt community.

ANNONS

Att bygga engagemang med hjälp av så kallad gamification har blivit allt mer populärt i e-handeln. Inte minst efter konceptet visat sig vara framgångsrikt hos olika typer av aktörer. Nu har även Scandinavian Photo hoppat på tåget för sin nya community-lösning.

Även i det här fallet rör det sig om att användarna kan skapa sig en avatar och sedan belönas med digitala tillbehör till denna, vid önskade beteenden.

Vi ser att våra kunder, kreatörerna, engagerar sig i och letar efter forum och digitala mötesplatser där de kan utbyta kunskap, inspireras och skapa innehåll tillsammans med andra kreatörer. Det finns många olika typer av Facebookgrupper och forum för olika kreativa områden, men inget som samlar allt på en plats. Så vi såg helt enkelt en möjlighet för oss att skapa en mötesplats där alla kreatörer som använder sig av teknik för att utöva en hobby, passion eller jobb, kan träffas, berättar Emelie Olsson, CMO på Scandinavian Photo, för Ehandel.

Verktyget gör även att användarna kan interagera med varandra mer, något som lockade lite extra.

Vi såg en potential i att göra det roligare att vara medlem hos oss genom att kunden möjlighet att samla achivements, dela bilder, recensera produkter, få likes på sina inlägg och tävla med andra medlemmar, säger Emelie Olsson och fortsätter:

Vi kommer även arrangera tävlingar och bjuda in till event som är exklusiva för våra medlemmar, för att kunna ge tillbaka till communityt.

"Över förväntan"

När vi skrivit om andra aktörer som infört en spelifierad plattform har utfallet allt som oftast varit bejublat. Och även Scandinvian Photos kunder verkar ha tagit emot den nya communityplattformen med öppna armar.

Responsen har varit över förväntan och det är så häftigt att se att många av våra kunder redan upptäckt communityt, trots att vi de inledande två veckorna efter lanseringen inte marknadsförde communityt alls. Vi ser att våra kunder delar med sig av content, ger feedback på andra kunders content och att det verkligen finns ett starkt intresse för att vara en del av ett community.

Har ni sett någon ökning av försäljningen kopplat till detta?

Det är lite för tidigt att kunna uttala oss om. Men vi utvärderar löpande och ser positiva indikationer hittills. Contentproduktionen har ökat drastiskt och under de 20 första dagarna efter lanseringen skrev våra kunder fler produktrecensioner än de senaste 12 månaderna sammanlagt, utan någon marknadsföring.

Kanske kan plattformen ge lite extra draghjälp i en tid, där många e-handlare går kräftgång just nu jämfört med under pandemin. Inte minst sällanköpshandlare har haft det oerhört tufft i år. Det är en kategori Scandinavian Photo också verkar i, men de verkar vara ett av undantagen här.

Vi har haft en positiv tillväxt hittills i år jämfört med 2021. Våra kunder är både privatpersoner och företag och organisationer och våra produkter används både av professionella utövare och personer som har det som sin hobby. Därav blev vi inte fullt lika påverkade under exempelvis coronapandemin då det alltid finns en eller flera kundgrupper som efterfrågar de produkter vi säljer, säger Emelie Olsson.

"Vore naiva"

Men att bolaget skulle gå igenom 2022 helt opåverkat av omvärldsläget håller man för osannolikt. Inte minst efter rapporterna om en minst sagt tuff avslutning på året med skenande priser i alla led.

Med detta sagt så vore vi naiva om vi inte räknade med en påverkan under hösten och vintern till följd av kriget i Ukraina, höjda räntor och skenande elpriser. Vi arbetar dagligen med att förändra och anpassa vår plan och vårt kunderbjudande efter marknaden och kommer fortsätta på inslagen bana under hösten och vintern. Och i detta arbete blir satsningar som vårt community extra viktiga för oss.

Innan vi avslutar måste vi dock uppmärksamma det faktum att bolaget, som faktiskt är något av en svensk klassiker, firar 40 år i år. Något som man såklart firar lite extra.

Det gör vi och vi har firat detta under både våren och hösten. Nu i höst så firar vi genom att ha festpriser på mängder av teknik och dessutom arrangerar vi en tävling på temat ljud där man kan vinna teknikutrustning värde 85 000 kronor, säger Emelie Olsson.

Scandinavian Photo omsatte 852 miljoner kronor under sitt senaste verksamhetsår, som avslutades i mars 2022. Det var en kraftig förbättring från nästan 690 miljoner året innan. Resultatet, efter finansiella poster, landade på 4,5 miljoner.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap