ANNONS

Svenska kändisar i nostalgisk e-handelssatsning

Charlotte Perrelli är en av de kända ansiktena som tror på Gul & Blå.

Klassiska klädmärket återuppstår.

ANNONS

Det klassiska jeansmärket Gul & Blå, som grundades av Lars Knutsson i mitten på 60-talet, är tillbaka. Rättigheterna till varumärket har hamnat i händerna på en ny ägargrupp, som nu väcker det till liv med en fullskalig e-handelssatsning, rapporterar Expressen.

Bland investerarna finns schlagerdrottningen Charlotte Perrelli och hennes make Anders Jensen, tidigare tennisstjärnan Magnus Norman och före detta hockeyspelaren Daniel Tjärnqvist. Vd i bolaget blir Viktor Ottenback.

Bland de största investerarna finns också Andreas Ögren som är vd i familjeägda kött- och charkföretaget Gudruns samt Jens Alex, före detta koncernchef på Nordisk film, uppger Ottenback för Expressen.

"Kan hitta både äldre och yngre"

Gul & Blå väcker många nostalgiska minnen och Charlotte Perrelli minns klädmärket väl från sin egen barndom. Men hon tror också att det går att nå en ny målgrupp.

Jag tror man kan hitta både äldre och yngre kunder. Den publiken som hade de här kläderna ligger närmast till hands, men det gäller att även hitta den målgrupp som är yngre och inte känner till Gul & Blå så väl.

Planen är att bedriva onlineförsäljning av jeans och tröjor inledningsvis, för att sedan ta steget till att också öppna en flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Detta trots det blodbad som butiksdöden inneburit.

Butiksdöden har drabbat multibrandbutiker. Varumärkesbutikerna klarar sig, säger Viktor Ottenback till Expressen

Nils Lund
nils@ehandel.se