Kafferosteriet Löfbergs, som är hemmahörande i Karlstad, har skalat upp offensivt den senaste tiden. Vi har bland annat rapporterat om bolagets e-handelssatsning. Men de har även ytterligare exportplaner.
Dessa accelereras nu, när Löfbergs kaffe kommer att finnas i den brittiska dagligvarukedjan Tescos sortiment.
Storbritannien är en stor och viktig marknad, där kaffekonsumtionen fortfarande ökar. Därför är den här affären extra viktig för oss och vår fortsatta tillväxt, säger Anders Fredriksson, vd och koncernchef på Löfbergs, i en kommentar.
Enligt Löfbergs själva säljs varannan kopp av deras kaffe utanför Sverige i dag. En siffra som kan komma att öka ytterligare. Britterna häller nämligen i sig runt 98 miljoner koppar kaffe om dagen. Men medan 80 procent av hushållen köper snabbkaffe, så har försäljningen av malet kaffe ökat kraftigt i åldersspannet 16 till 34 år.
Kan man ta del av den tillväxten finns det förstås goda pengar att hämta.
Exportframgångarna är viktiga för oss, och möjliggör fortsatta investeringar i Karlstad där vi rostar vårt kaffe, säger Anders Fredriksson.
LÄS ÄVEN: Löfbergs storsatsar på e-handel: ”Får rita kartan efter hand”