Electrolux har ett tuffare kvartal än väntat bakom sig. Nu går vitvarujätten ut och vinstvarnar efter att kostnaderna dragit iväg, samtidigt som efterfrågan dyker.
I kombination med obalanser i leveranskedjan, som resulterat i betydande ineffektivitet i produktionen samt ökade kostnader, förväntas resultatet för koncernen i det tredje kvartalet minska betydligt jämfört med andra kvartalet 2022, även exklusive engångskostnaden för att lämna den ryska marknaden, skriver de i ett pressmeddelande och fortsätter:
Detta har drivits främst av Europa och Nordamerika. Affärsområde Nordamerika förväntas rapportera en rörelseförlust för det tredje kvartalet som överstiger förlusten i det andra kvartalet.
Därför väntar nu ordentliga besparingar. Men exakt vad dessa innebär i praktiken och hur mycket som ska sparas framgår inte. Man nämner heller inte om eller hur många anställda som kan riskera att varslas.
Klart är i alla fall att bolaget drabbats hårt av omvärldsläget, som gjort att konsumenterna håller allt hårdare i plånböckerna för att minska sina utgifter.
Marknadsefterfrågan på vitvaror i Europa och USA hittills under det tredje kvartalet bedöms ha minskat i en betydligt högre takt jämfört med det andra kvartalet, drivet av påverkan av hög inflation på inköp av konsumentkapitalvaror och lågt konsumentförtroende, skriver Electrolux.
LÄS ÄVEN: Miljardsmockan mot svenska jätten - tvingas höja priserna igen