Det är inte bara kunderna som är tveksamma till Amazon i Sverige. Även potentiella tredjepartssäljare, alltså handlarna, ger marknadsplatsen kalla handen. Det visar en undersökning gjord av Sifo/Kantar på uppdrag av Pricerunner.
Totalt är det bara 17 procent av e-handlarna som svarar att de har planer att sälja via Jeff Bezos koloss, medan övriga uppger att de inte tänker sälja, alternativt inte vet i dagsläget.
Det är anmärkningsvärt låga siffror, inte minst med tanke på den massiva förhandsbevakning av Amazon Sverige som gjorts av svenska medier, säger Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, och fortsätter:
Förutsättningarna för e-handel är lite speciella i Sverige jämfört med andra länder, med en liten befolkning på en geografiskt stor yta. Det skiljer oss från till exempel Nederländerna, som har en närmare dubbelt så stor befolkning på mindre än en tiondel av Sveriges yta. Sverige är den minsta marknaden som Amazon någonsin gått in på.
I samma undersökning framkommer även att drygt fyra av tio svenska e-handlare tror att Amazon kommer att påverka deras verksamhet negativt, medan tre av fyra inte upplever någon större oro för den nytillkomna konkurrensen.