Det är många företag som just nu har problem, men alla är nog inte lika transparenta som det svenska varumärket Louqe. Företaget, som 2020 omsatte nära 16 miljoner med lönsamhet, har i ett känslomässigt brev till sina fans avslöjat situationen de står inför.
Extrema situationer kräver extrema åtgärder, skriver företagets vd Patrik Michalski, och fortsätter:
Världen har varit ur spåret länge. Globala händelser har påverkat handel, sentiment och priser som i sin tur har skadat världssamfundet på många sätt. Pandemin, störda leveranskedjor, ökade kostnader för råvaror och logistik, stagnation, inflation, levnadskostnader... dessa faktorer har lämnat få liv orörda.
Patrik fortsätter med att avslöja att bolaget nu har likviditetsproblem.
Sommarmånaderna har varit särskilt svåra för oss. Detta har lett till en situation där vi har betydande lager på våra händer som måste säljas ut för att vi ska hålla oss flytande.
För tidningen Sweclockers, som var först att rapportera om händelsen, berättar Patrik att man fått triss i dålig tajming.
När intresset var som högst för några år sedan saknades tillräckliga produktvolymer. För att möta efterfrågan skruvade de upp produktionstakten och byggde ut sortimentet, men lagom till att de ökade volymerna slog en kombination av coronapandemi och komponentbrist till. Transportkostnader sköt i höjden, och produktions- och leveranskedjor strulade. Efterfrågan på datorlådor gick föga förvånande ned, eftersom det i perioder var i princip omöjligt att få tag på några komponenter att stoppa i dem, skriver tidningen.
Louqe säljer alltså datorlådor via återförsäljare över hela världen. Men nu vänder man sig till den egna nätbutiken för att försöka fixa likviditeten, och man väljer att sälja ut varorna för under produktionskostnaden.
Förhoppningsvis kommer detta att öppna slussarna och göra så att vi når det nödvändiga kassaflödet, skriver Patrik Michalski.