Thule har nämligen köpt upp mobiltillbehörsföretaget Quad Lock.
Quad Lock har försäljning i cirka 100 länder, varav cirka 75 procent via e-handel direkt till konsument. Huvudkontoret är baserat i Melbourne, Australien. Företaget omsatte de senaste tolv månaderna cirka 1,4 miljarder svenska kronor och uppnådde en EBITDA-marginal på 25 procent, skriver Thule.
Köpeskillingen ska ligga på 3,6 miljarder kronor.
Det är slående hur lika våra varumärken och kulturer är, säger Quad Locks vd Andrew Poole, och fortsätter.
Precis som Thule satsar vi på högkvalitativa produkter som klarar hårda påfrestningar vilket uppskattas av kunder som gillar äventyr. Den här marknaden växer snabbt och vi ser fram emot att tillsammans ta oss an de många tillväxtmöjligheter vi har framför oss. Som ledningsgrupp uppskattar vi också att bli aktieägare i Thule som ett resultat av den här transaktionen och få möjlighet att ta del av vårt framtida gemensamma värdeskapande.
Quad Lock ska ha startats 2011 då de två australiensiska grundarna uppfann en lösning för att enkelt montera mobiltelefoner på sina mountainbikes.
Quad Lock är global marknadsledare inom sin nisch och har i likhet med Thule en passion för att skapa de bästa produkterna för aktiva äventyrare, med stort fokus på kvalitet och innovation. Att välkomna Quad Locks kunniga medarbetare till Thule-familjen stärker oss inom flera områden och är ett värdefullt steg på vägen mot våra finansiella mål 2030; en försäljning på 20 miljarder kronor och en EBIT-marginal på minst 20 procent, säger Thule Groups vd Mattias Ankarberg.