NA-KD är det femte bästa e-handelsföretaget i Europa när det kommer till internationell försäljning. Det står klart sedan branschinitiativet Cross-Border Commerce Europe nyligen presenterade sin årliga lista över europeiska bolag och deras prestationer inom internationell försäljning, "Top 500 Retailers for B2C Online".
Branschorganisationen granskar företagen efter fyra kriterier och rankar dem sedan efter en sammanvägd bedömning. Kriterierna är gränsöverskridande onlineförsäljning inom Europa, hur väl man kan anses ha lyckats med gränsöverskridande SEO, andelen internationella besökare jämfört med det totala antalet besökare samt en form av gränsöverskridande landspoäng.
Totalt tog sig tre svenska företag in på topp 50-listan. Allra bäst gick det för NA-KD, som placerade sig på listans femteplats.
Med ett outtröttligt kundfokus har NA-KD lyckats bibehålla sitt starka momentum 2020. Att rankas topp 5 på E-commerce Cross-Border Top 500-listan, bara fyra år efter start, visar att vårt team fortsätter att leverera en fantastisk gränsöverskridande kundupplevelse. Den här rankingen kommer att trigga oss att accelerera vårt arbete med målsättningen att ranka ännu högre nästa år. Förutom en smidig och snabb kundupplevelse, är vi dedikerade till att bygga en hållbar och etisk leverantörskedja. Vi kommer att kontinuerligt lansera tjänster och initiativ som stödjer detta arbete, säger Björn Bergström, Chief Growth Officer på NA-KD, i ett uttalande.
NA-KD vittnar om en stark försäljning i flera Europeiska länder. Bland annat uppges försäljningen ha ökat med 88 procent i Tyskland och 154 procent i Frankrike hittills i år.
NA-KD har haft en stark start för 2020, trots den rådande Corona-krisen, och vi har kommit långt med de prioriteringar vi satte i början på året. Att nå en femteplats på E-commerce Cross-Border Top 500-listan är ett bevis för vårt starka sortiment och varumärke, vårt kundengagemang och hur framgångsrikt vårt team har tacklat årets utmaningar. Det är glädjande att se att vi ansluter till en grupp väldigt framgångsrika företag. Men vi är ännu stoltare över att NA-KD fortsätter att resonera med en växande kundgrupp över hela Europa, säger Natasha Billing, Brand Director på NA-KD.
De två övriga svenska företagen som placerat sig på topp 50 är Nelly på plats 15 och Bubbleroom på plats 31. Högst upp på listan hamnade den tyska e-handelsjätten Zalando, följt av italienska Net-a-Porter och brittiska Asos på andra respektive tredje plats.