Svenska startupen Påhoj blev utsedd till "Startup of the Year" i Amazon Launchpad Innovation Awards. Ett pris som innebär att bolaget erhåller 10 000 euro, alltså nästan 100 000 kronor, och ett års gratis tillgång till Amazon Launchpad.
Totalt 1800 bidrag skickades in och när allt var klart stod alltså Påhoj, som skapat en cykelsits som också enkelt kan fällas ut till en barnvagn, där som vinnare.
Det är stort att vi bland alla företag har blivit rankade som ett av det mest spännande innovationsbolagen. Sedan vi började sälja vår produkt i år har vi bemötts väldigt positivt och vi är redo att möta den cykelboom som pågår i runt om i världen, säger Lycke von Schantz, designer och grundare av Påhoj, efter segern.
Bolaget består av ett team med kvinnor och tidigare Sara Sterner, tidigare tillväxtchef på Oribtal Systems, innehar vd-rollen. Hon säger att deras produkter är med formar en ny framtid.
Amazon Launchpad Award, strävar efter att prisa startups som tar innovation in i människors vardag, och som är med och skapar framtiden. Det är precis vad vi gör, säger Sara Sterner.
De inkomna bidragen bedömdes utifrån design, estetik och hur unika de är jämfört med andra produkter på marknaden. Även hållbarhet, ekonomi och sociala aspekter var viktiga i bedömningen.
"Vi är stolta"
Juryn bestod Andy Fishburn, Managing Director på Virgin StartUp; Greg Williams, chefredaktör på Wired UK, Jamie Siminoff, vd på Ring; Aditi Singh, General Manager på Amazon Launchpad Europe och Ryan Frank, Head of Marketplace på Amazon i Spanien. De skickade vidare sina favoritbidrag och där fick konsumenterna möjligheten att rösta fram vinnarna.
Utöver Påhoj deltog även WeWalk och Callaly från Storbritannien, CasusGrill från Danmark och PlanetCare från Slovenien i finalen.
Vi är stolta över att se en så pass hög innovationsnivå bland anmälningarna i år och är mycket glada över att Påhoj utsågs till en av vinnarna. Innovation är en viktig del i vår företagskultur. Vi fortsätter att ta fram nya lösningar, tjänster och teknologier för våra kunder och vi har blivit en viktig destination för innovativa nya produkter från mindre företag, säger Gulfem Toygar, Country Manager för Amazon Sverige.
Amazon Launchpad lanserades 2015 och har samarbetat med fler än 200 olika investerare, startups, acceleratorer och plattformar för gräsrotsfinansiering. Målsättningen är att hjälpa startup-bolag att lansera sina produkter på plattformen.