ANNONS

Svenska e-handlaren satsade globalt - nu säljer de till 80 länder

Morjas grundare Henrik Berg och e-handelschef Jesper Plenninge

Fyrdubblade omsättningen i USA.

ANNONS

För två år sedan skrev vi om Morjas, som säljer sina herrskor via egen e-handel. Då var de i full färd med att expandera sin webbutik internationellt, men hur har det gått sedan dess? Vi hörde oss för med e-handelschefen Jesper Plenninge.

Efter 2020 har det rullat på bra. Vi dubblade omsättningen under 2021 och har en ambitiös målsättning även för 2022, trots att vi så klart drabbats av negativa coronaeffekter, säger han till Ehandel.

Men pandemin till trots lyckades man alltså för första gången omsätta över 20 miljoner kronor. En av anledningarna till det är bolagets framgångar utomlands.

Vi har sålt till kunder i 80 länder och ser att USA växer stadigt. Vi fyrdubblade omsättningen där förra året - en otrolig ökning. Sen har vi sett en bra ökning även i asiatiska länder som Hongkong och Singapore. Vi har vuxit mer utanför Norden under förra året. Och dessutom har vi utökat sortimentet med nya produktkategorier, som tagits emot väl.

Vilka produkter är det som har gått starkt trots pandemin, då kategorin skor inte varit direkt stekhet?

Många har på sig våra skor till kontoret och på bröllop till exempel. Så mycket sådant har det ju inte varit, men i och med det utökade sortimentet har vi sålt riktigt bra ändå. Under 2021, när det släpptes på restriktionerna lite grann under sommaren, såg vi att espadrilles gick väldigt bra. Och även våra bälten har hjälpt till.

"Har dubblat styrkan"

Morjas har sedan starten dock dragits med röda siffror, till följd av en stark tillväxt år för år. Bolaget hamnade även under 2021 på rött på sista raden, när ytterligare investeringar gjordes i plattformen samt för att stärka upp teamet.

Vi har utökat teamet under 2021, så vi är nio personer nu på Morjas - vi har alltså dubblat personalstyrkan. Vi har även lanserat en hel del nya funktioner på hemsidan under året. Bland annat införde vi digitala returer. Dessutom lanserade vi ett lojalitetsprogram, som vi testade med en soft launch på sommaren, innan det hårdlanserades under hösten. Och vi har sett en stadig ökning av antalet medlemmar, som nu är uppe i över 5000.

Vi har också introducerat ett nytt läder i alla våra skor, vilket vi tycker är otroligt spännande. Vi har bytt leverantör till Weinheimer Leder, som har över 150 års erfarenhet.

Hur löser ni logistiken i dagens klimat med till exempel containerbrist, när ni säljer till så pass många länder som ni gör i dag?

Vi har ett lager utanför Stockholm, som allt går via. Men vi har en fördel i och med att våra skor tillverkas i Spanien och Portugal, alltså inom EU. Så vi berörs inte av containerbrist och dyra frakter från Asien.

Återanvända skor driver tillväxt

Och så var det ju det här med den ambitiösa målsättningen för 2022. Bolaget vill fortsätta växa och hoppas bland annat att så ska ske med ett antal samarbeten - men också ett fyndprogram.

Det kommer komma spännande "collabs" under hösten. Under 2020 körde vi vårt första "brand collab" tillsammans med Arket, som togs emot väldigt bra. Vi lanserade också Morjas Universe i höstas, där vi säljer skor som används vid fotografering eller kommit i retur från kunder.

Skor som kanske inte håller vår "box fresh"-standard, men som fortfarande är väldigt fina. Det vore dumt att bara kassera dem. Så istället samlar vi dem på samma ställe och ger dem nytt liv. Det har verkligen tagits emot väl av våra kunder och vi får mycket fin feedback både via mail och från folk som besöker vårt showroom.

När vi pratade med Morjas för två år sedan berättade de också om sin satsning där en procent av intäkterna doneras till välgörenhetsorganisationen "The Shoe That Grows". De donerar skor till barn i Afrika. Skor som barnen kan växa med under årens gång, eftersom storlekarna kan justeras.

Vi är otroligt stolta över att vi skänker en procent av allt vi får in och hittills har vi donerat 48 000 dollar, vilket genererat 2360 par skor, avslöjar Jesper Plenninge.

LÄS ÄVEN: Slog sex miljoner – nu lanserar de sin e-handel internationellt

Nils Lund
nils@ehandel.se