Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Svenska e-handlaren gör global succé: "Börjar bli etablerad"

Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Nära dubblade försäljningen och gjorde rekordvinst.

ANNONS

Varumärket John Hatter & Co, som säljer premiumkepsar, mössor och plånböcker med kända citat både via egen e-handel och återförsäljare, har lämnat in siffrorna för sitt 2022. Och det är väldigt starka papper som visas upp.

Försäljningen nära fördubblades från 6,3 till 11,3 miljoner kronor under året. Dessutom stärktes resultatet kraftigt från 125 120 kronor till drygt 1,9 miljoner. Ett rejält uppsving med andra ord.

Bolaget såg under 2022 en stark tillväxt, som kan härledas till att världen öppnat upp som vanligt, efter sviterna av covid-19, och vi ligger nu i en tillväxtfas som vi anser att vi bör ligga inom, skriver bolaget i sin årsredovisning.

John Hatter & Co grundades av Johan "John" Carlström och säljer sina produkter i 23 länder världen över. De tog tidigt in finansiering via crowdfunding, alltså gräsrotsfinansiering, och har sedan dess vuxit snabbt.

Under 2019 slog de 1,4 miljoner och 2020 var de ytterst nära att pricka 4 miljoner och resan har fortsatt både framåt och uppåt.

Genom en stark närvaro på modemässor i Europa och USA såg vi återigen nya återförsäljare köpa in våra produkter. John Hatter & CO börjar bli en etablerad aktör på den internationella modescenen efter fyra år, vilket gör att större aktörer nu vill köpa in våra produkter, förklarar man det senaste årets tillväxt.

Man hann också med att bredda sortimentet och investera i en ny e-handel, vilket ledde till ännu fler köp.

Vi bytte även under våren 2022 plattform för vår e-handel vilket ökat vår konverteringsgrad , tillsammans med att vi under hösten lanserade en ny kollektion av kepsar till ett lägre pris, skriver de i redovisningen.

Dela artikeln: