I början av februari släppte OC&C Strategy Consultants och Google rapporten ”The Global Retail E-mpire”. En rapport som gav en inblick i den gränsöverskridande e-handeln och där man konstaterade att handeln på nätet blir alltmer global.
Nu har man tagit fram ytterligare en rapport, "The Online Vikings” där man fokuserat på internationaliseringen av e-handeln. Och om man ska tro på vad som står i rapporten så innebär den stora möjligheter för nordiska återförsäljare.
Den nordiska e-handeln har upplevt en betydande tillväxt de senaste åren. Antalet internationella sökningar på nordiska återförsäljare har ökat med hela 30 procent från 2010 till 2013. Italien, Grekland och Tyskland är de snabbast växande europeiska marknaderna för nordiska e-handlare.
– Sverige har en lång tradition som exportnation med många framgångshistorier inom industri och detaljhandel. I och med webben har internationalisering aldrig varit lättare och företag kan idag enkelt och effektivt nå utanför Sveriges gränser och möta internationella kunder med lokalanpassad onlinenärvaro. Vi ser dock att alltför få svenska företag utnyttjar den potentialen till fullo, säger Sven Törnkvist, tf Sverigechef på Google.
Blir allt mer internationell
Enligt rapporten har Nordiska återförsäljare förstått vikten av att lokalisera sina online-erbjudanden och att nyckeln till att lyckas ligger i språket. 60 procent av topp 15 e-handlare i varje nordiskt land erbjuder kunderna flera språk.
Sverige tillsammans med Danmark ligger också i framkant vad gäller att erbjuda internationella leveranser, framför allt inom Europa. 93 procent respektive 87 procent.
I Norge är det däremot endast 40 procent och i Finland 27 procent som erbjuder internationell leverans. Bland de nordiska företag som ligger i topp 15 på högst internationell efterfrågan online är svenska IKEA, H&M och Oriflame de tre främsta. Av dem sticker särskilt Oriflame ut som ett företag som haft en framgångsrik lokalanpassning av sina onlinetjänster.
– Under det kommande årtiondet kommer online-detaljhandeln att bli allt mer internationell och expandera, vilket innebär många utmaningar. Allt eftersom marknaden blir mer mogen och nya luckor av efterfrågan uppstår, kommer lokalanpassningen att vara den avgörande faktorn - från att skräddarsy utbudet, till att se till att leverans- och betalningsmetoder fungerar för respektive marknad. På det området är många återförsäljare i Norden, och särskilt i Sverige, ledande och agerar förebilder genom att visa upp de bästa e-handelsstrategierna för internationalisering, säger Anita Balchandani, Partner på OC&C.
Källa: Press