ANNONS

Svenska e-handlare tjänar pengar på att skuldsätta kunder

Hjälper betalbolag att värva kreditkunder.

ANNONS

De flesta stora svenska webbutiker driver sina kunder till delbetalningar, det uppger anonyma källor till Di Digital. Anledningen uppges vara särskilda avtal där e-handlare får en ”kickback” från betalbolagen när kunden betalar på kredit. Ja, till och med en del av intäkterna om kundens faktura tas vidare till inkassobolag.

E-handlaren tjänar alltså pengar både på såld vara och på betalningar som skjuts upp och hjälper därför till att fösa kreditkunder till stora betalbolag som Svea Ekonomi, Qliro, Klarna och Colletor.

Detta görs på olika sätt, till exempel genom ett erbjudande som”shoppa nu, betala nästa månad”. Och hos stora e-handelsaktörer som Sportamore och Qliroägda Nelly är Klarnas och Qliros system förstaalternativet i kassan.

Bekräftar avtal

Trion Bygghemma, Lyko och Sportamore bekräftar för Di Digital att de får ta del av intäkter från de kunder som shoppar hos dem på kredit. Här är betalningsleverantörerna Svea Ekonomi, Qliro och Klarna.

Vi har olika avtal med olika handlare, men hur de ser ut är inte något vi berättar om i detalj, säger Magnus Törnblom, presschef på marknadsledaren Klarna, till Di Digital.

David Lundqvist, affärschef på Qliro, bekräftar att de flesta stora e-handelsaktörer har lukrativa avtal med sina betalbolag. Han dementerar dock att man skulle erbjuda e-handlare intäkter från de fakturor som dras till inkasso.

Vi har inga sådana avtal i dag, och har inte haft på väldigt länge, säger han till Di Digital.

Nils Lund
nils@ehandel.se