Karl Lindberg sköter flera e-handlares Google-annonsering, via byrån AdRelevance, och han har länge förespråkat sökjättens annonsprodukt Google Shopping, som sägs ge bra valuta för pengarna.
Nu meddelar Karl Lindberg att Google Shopping äntligen slagit upp portarna i Finland. Det är tidiga dagar, och tjänsten verkar vara i en testversion, men det betyder också att de som är först har en fördel i landet.
- Det är en massiv konkurrensfördel för de som är först eftersom det kommer att vara relativt liten konkurrens till en början, säger Karl Lindberg till Ehandel.se.
Finland har varit åsidosatt
Faktum är att Karl Lindberg har väntat flera år på denna lansering, som just nu tar plats i grannlandet.
- Finland har under flera år varit åsidosatta eftersom Google Shopping inte funnits på den finska marknaden. Google Shopping står för en signifikant del av försäljningen för många e-handlare. Vi har väntat i flera år på Finlands-lanseringen, Google Shopping lanserades ju redan november 2013 i Sverige, säger Karl Lindberg.
LÄS ÄVEN: Nu har Google Shopping lanserats i Sverige
En av Karl Lindbergs större kunder är Partykungen, som går under namnet Partyking internationellt. De har nu börjat synas i Finland genom Google Shopping.
- Vi är live med våra finska kunder sedan ett par dagar och har under en längre tidsperiod haft allt startklart med whitelisting, Merchant Center uppsatt och feeds inlagda, berättar Karl Lindberg.
Finland är inte det enda landet där Google Shopping just nu rullas ut. Ungern, Grekland, Rumänien och Slovakien står också på tur. Men vi gissar att svenska e-handlare är lite mer intresserade av vår granne i öst.