BHG, tidigare Bygghemma-gruppen, fortsätter att dra fördelar av den rådande pandemin. Nu på förmiddagen visar koncernen upp ännu ett starkt kvartal, med en omsättningsökning på nära 40 procent. Det innebär att nettoomsättningen kom upp i 2,290 miljarder kronor under perioden juli till och med september, vilket kan jämföras med drygt 1,6 miljarder motsvarande kvartal förra året.
Samtidigt mer än dubblades rörelseresultatet från 72,2 till 183,2 miljoner kronor.
Vi lägger ännu ett starkt kvartal till handlingarna. Som vi tidigare rapporterat hade de förändrade kundbeteenden som följde i kölvattnet av coronapandemin en exceptionell effekt på efterfrågan under årets andra kvartal. Det är tydligt att många av de underliggande drivkrafterna hade effekt även under årets tredje kvartal, säger BHG:s vd Adam Schatz i en kommentar till rapporten.
I kvartal tre, som av BHG sammanfattas med orden "tydliga skalfördelar och ökade marginaler", köpte koncernen e-handeln Sleepo. Tanken är att förvärvet ska stärka "gruppens portfölj av externa och egna varumärken inom möbler och heminredning".
LÄS ÄVEN: Sleepo omsatte 98 miljoner - BHG budar på företaget