ANNONS

Svenska Amazonraketen flyger än högre: "110 miljoner i omsättning"

Filip Gustavsson och Christopher Stråhle ligger bakom Fxswede, som gör succé på Amazon.

Amazonnischen bakom makalösa lyftet.

ANNONS

Stockholmsföretaget Fxswede var ohotad etta när Svea Ekonomi listade Sveriges största e-handelsraketer i oktober 2019. Då hade omsättningen rusat med smått otroliga 549 procent, mycket tack vare deras försäljningsstrategi på amerikanska Amazon.

Vi söker av Amazon med hjälp av speciella program och jagar ”hål" i marknaden där det finns potential. Vi hittar storsäljande produkter, ser vad kunderna klagar på i recensionerna, förbättrar produkterna och lanserar våra egna, bättre varianter. Därefter börjar det mer avancerade arbetet med att få produkterna att ranka högt vid rätt sökord och få dem att synas på Amazon, berättade Christoffer Ståhle, en av grundarna, då.

Och succén fortsätter. Vid senaste bokslutet hade de gått från 18 till 66 miljoner i omsättning, men det tar inte slut där.

Räknar vi på de senaste tolv månderna ligger vi på hela 110 miljoner i omsättning och ökar stadigt hela tiden, det är jättekul, säger Filip Gustavsson, medgrundare och vd, till Ehandel.

Vad är anledningen bakom den fortsatta ökningen?

Vi har gjort bra marknadsundersökningar och lanserat många framgångsrika produkter, berättar Filip Gustavsson.

"USA är mest lukrativt"

Fokus kommer även fortsättningsvis att ligga på den amerikanska marknaden, även om Amazon är på väg att tända upp sin svenska e-handel.

Vi har ingen svensk e-handel och har än så länge inte planer på att etablera oss här. Vi är eniga om att USA är den mest lukrativa och största marknaden och vi kommer fortsätta att satsa där. Vi tänker 80/20 - vi får högre ROI av att fortsätta i USA än att slå oss in på nya marknader.

Hur tror du att Amazon skulle stå sig på den svenska marknaden överlag?

Jag tror att de kommer slå ut många mindre aktörer samt ta marknadsdelar från stora aktörer. Det är ett överlägset koncept att ha alla produkter under ett och samma tak med fri snabb leverans och support i världsklass. Amazon är kundens marknad inte säljarens. Vem vill handla på fyra olika sidor och betala överpris plus frakt när man kan få riktigt prisspressade och bra produkter på Amazon? avslutar Filip Gustavsson.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap