Svensk Handel har släppt ännu ett Stilindex, denna gången för maj månad. Den visar att försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 3,8 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 3,2 procent.
För näthandeln var det däremot inte lika roliga siffror. Försäljningen av kläder som säljs via e-handel, mätt i löpande priser, minskade återigen jämfört med samma månad förra året.
– Efter en stark försäljningsutveckling i maj ligger nu klädhandeln ackumulerat på plus, om än ett litet. Skohandeln marscherar på och har hittills i år ökat med mycket goda 5,9 procent. E-handeln fortsätter sitt tapp, denna månad med minus 4,3 procent, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
Totala marknaden kan växa
Medan skor och kläder rosade marknaden i Storbritannien under maj månad, är det alltså inte riktigt lika positiva siffror här hemma. Och sett till utvecklingen hittills i år, januari-maj, har försäljningen av kläder via nätet minskat med 2,2 procent. Men Svensk Handel lämnar en viss reservation för sina mätningar.
– Observera att vi mäter e-handeln på samma sätt som för försäljningen av kläder och skor i butikerna, det vill säga på befintliga svenska aktörer. Den totala marknaden kan alltså växa genom nytillkomna aktörer och utländska e-handelsföretag, trots att Stilindex visar negativa siffror, säger Mikael Sandström.
Källa: Press