För någon vecka sedan kom e-handelsjätten Amazon ut med att ha utvecklat flera spel som kan kopplas ihop med företagets lagerarbete.
Spelen skapades för att göra arbetet på Amazons distributionscentraler lite mer stimulerande, eftersom att e-handelsjätten endast har fÃ¥tt kritik för dÃ¥liga arbetsförhÃ¥llanden pÃ¥ sina lager under de senaste Ã¥ren. Det ofta repetetiva arbetet med att plocka order blev nu plötsligt lite roligare när gamification, det vill säga att göra arbetet till ett spel, kom in i bilden.Â
LÄS ÄVEN: Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen
Det nordiska tredjepartslogistikföretaget, Aditro Logistics, nappade pÃ¥ Amazons idé och nu har företaget anammat konceptet och implementerat gamification i sitt lagerarbete.Â
– Det här arbetssättet är nytt för oss och för hela branschen, men vi kan redan se att den här satsningen fallit väl ut. Respons och engagemang från medarbetarna har varit otroligt stort och intresset för vår verksamhet har vuxit även utanför lagrets väggar, säger Johannes Gussander, vd på Aditro Logistics, i ett pressmeddelande.
"Monotont arbete till lek"
På grund av att e-handeln växer har logistikföretaget behövt effektivisera och automatisera många arbetsuppgifter vilket har lett till att de kvarstående arbetsuppgifterna ofta upplevs som monotona.
MÃ¥let med gamification är attdet nya arbetssättet pÃ¥ lageret ska förbättra trivsel och arbetsmiljö, attrahera nya medarbetare och fÃ¥ befintliga att stanna. Företaget hoppas även kunna kvalitetssäkra arbetsprocesser och effektivisera dem ännu mer pÃ¥ detta sätt.Â
– Att göra ett monotont arbete till en lek som ger omedelbar feedback tillgodoser mänskliga behov, framförallt för unga generationer som är van vid denna typ av stimuli, kommenterar Brian McCauley, postdoktor vid Jönköping International Business School.
Nya roller och nya titlar
Varje medarbetare fÃ¥r en widget med en avatar som i realtid samlar poäng när den anställde utför sina arbetsuppgifter. Poängen visas pÃ¥ en gemensam scoreboard som alla pÃ¥ arbetsplatsen kan ta del av. De poäng som man samlar in kan man sedan använda till att uppdatera sin avatar med utrustning eller tillbehör.Â
Företaget skriver att det i framtiden skulle kunna innebära nya roller och titlar, som "att få titulera sig truckninja istället för truckförare, beroende på ens prestation i spelet".
– Det blir spännande att fortsätta utveckla detta nya arbetssätt. Nästa steg är att bjuda in våra kunder till spelet så att även de kan följa vårt arbete i realtid, avslutar Johannes Gussander.