ANNONS

Svensk Handels nya vd: "Vi måste ha likvärdiga villkor"

"Jag sätter alltid medlemsnyttan i främsta rummet".

ANNONS

På onsdagen stod det klart att Sofia Larsen blir ny vd på Svensk Handel. Till Ehandel säger hon att hon både känner sig glad och hedrad över att ha fått förtroendet att leda branschorganisationen.

Handeln är en väldigt samhällsviktig sektor och Svensk Handel därmed en samhällsviktig organisation, säger Sofia Larsen till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Hon tar över som ny VD på Svensk Handel: ”Utmanande tid”

Hon är utbildad till civilekonom och var för tolv år sedan riksdagsledamot för Centerpartiet. I riksdagen var hon mellan 2006-2010 bland annat ordförande för riksdagens utbildningsutskott. Sedan dess har hon varit segmentchef för friskolekoncernen Academedias för- och grundskolor, samt därefter ledamot i utbildningsbolaget. I dag är hon chef för samverkan och kommunikation på Örebro Universitet, samt ordförande i Friskolornas Riskförbund. Hon tillträder sin nya roll som vd för Svensk Handel i maj.

Hur ska du förhålla dig opartiskt i politiska frågor som kan dyka upp på Svensk Handel, givet din politiska bakgrund?

Nu är det tolv år sedan jag lämnade politiken och jag ser mest fördelar med att ha politisk erfarenhet. Politiska partier är också medlemsorganisationer.  Jag har stor förståelse för och inblick i samhällsutmaningar och har dessutom jobbat mycket med opinionsbildning, som är en viktig del av min nya roll på Svensk Handel, säger hon.

Hon pekar också att hon efter politiken jobbat främst i näringslivet, vilket ger henne "en bra samlad erfarenhet av både politik och företagande".

Vad tar du med dig in i Svensk Handel från din tidigare roller?

Att alltid ha medlemsnyttan i främsta rummet och att Svensk Handel ska vara det självklara medlemsvalet för alla handlare. Vi ska också se till att alltid ha aktuellt service och aktuella erbjudanden till våra medlemmar, men också vara en organisation för hela branschen.

Vi ska dessutom vara en tydlig röst i debatten och en god arbetsmarknadspart. Det är självklart en styrka för medlemmarna att ha en hel bransch bakom sig. Tillsammans blir vi starkare.

Vad ser du för utmaningar för handelsbranschen?

Jag har ju inte tillträtt än och är väldigt ödmjuk inför de olika delarna. Men en generell utmaning för handeln är ju spåren av pandemin såklart. Inom exempelvis modebranschen, men även inom gränshandeln, har man förlorat många intäktsmånader. Många har nu väldigt små marginaler eller inga marginaler alls.

Här är det väldigt viktigt att svensk handel jobbar aktivt för att de statliga stöden ska vara bransch-relevanta så att de värst drabbade handlarna kommer på benen igen. Det är också viktigt för att rädda en hel del viktiga arbetstillfällen. Och för samhället i stort är det också viktigt att ha en livskraftig handel på sikt.

Hon har också noterat att e-handeln, som bekant, har fått sig en rejält skjuts under pandemin. Och hon tror att "vi bara sett början på den digitala omställningen" i och av handeln. Köpbeteenden har förändrats och kommer framåt att fortsätta att förändras i digital riktning.

Vad ser du för utmaningar i e-handeln?

På sikt behöver vi prata mer om konkurrenskraften för svenska företag och e-handlare. Den svenska handeln har enorma exportmöjligheter. Men svenska företag måste också ha likvärdiga möjligheter som andra länder, vad gäller lagstiftning och byråkrati. Som branschorganisation ska vi vara en röst i EU och internationellt i de här frågorna.

Behövs det en motsvarighet till den svenska livsmedelsstrategin (som syftar till ökad produktion, inhemsk konsumtion och export av svensk mat) för e-handeln?

Jag får sätta mig in i det mer såklart när jag tillträder. Men att vi har likvärdiga villkor för att upprätthålla en livskraftig svensk handel är oerhört viktigt och det gäller för både e-handlare och den fysiska handeln. Det handlar om lagstiftning, byråkrati och andra hinder som behöver elimineras inom EU.

Syftar du på att kostnadsläget för svenska handlare, exempelvis vad gäller arbetsgivaravgifter, och företagare är högre än i många andra länder?

Ja, det är ju ett faktum. Och handeln är ju en bransch där många får sitt första jobb. Så handeln är också en viktig jobbskapare i Sverige. Men kostnaden för att anställa är hög. Särskilt arbetsgivaravgifterna för unga.

Det låter rent av lite som en centerpartistisk linje?

Jag kommer att driva Svensk Handels linje och inget annat.

Hur ser du på en spelare som Amazons intåg på den svenska marknaden?

Än så länge har svenska företag genom att jobba med hög kvalitet och stark innovationskraft kunnat vara relevanta i den här utvecklingen. Men precis som i andra frågor så gäller det att svenska handlare får likvärdiga villkor och att man säkerställer att man har samma produktkrav i länder, även utanför EU.

Hur ser hon då på diskussionen om fria frakter? Kritiker menar att det medför allt för många returer och att det därför inte är hållbart. Försvarare anser att det bland annat är nödvändigt för att upprätthålla konkurrenskraften.

Jag ber att få återkomma till den frågan. Men vi måste se till att ha förutsättningar för att skapa smartare och hållbarare leveranser. Hållbarhet är en oerhört viktig fråga för handeln.

David Gustavsson
david@ehandel.se