Som Ehandel rapporterat råder det fraktkaos i världen. Pandemin har skapat fartygsköer, containerbrist och därmed skenande fraktpriser. Parallellt pågår en råvarubrist till följd av minskad produktion – efter bland annat neddragningar.
Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, säger att problemen dessutom är tilltagande. Branschorganisationen skickade i augusti ut en enkät till sina medlemmar inom partihandeln för att ta reda på hur fraktkaoset drabbar medlemmarna.
Nästan 60 procent av partihandlarna uppgav att fraktproblemen och försenade leveranser hade negativ påverkan, varav 30 procent uppgav att de i hög grad påverkats negativt, säger Johan Davidson till Ehandel och fortsätter:
Det är också ett orosmoln att fraktpriserna sedan i december 2020 stigit från 2 000 dollar per 40-fots containerfrakt, från Kina till Nordeuropa, till 14 000 dollar, en prisökning med 600 procent på mindre än ett år.
LÄS ÄVEN: 100 IKEA-containrar fast på olycksdrabbat fartyg – ”gör allt vi kan”
Detta bottnar i att många hamnar delvis eller helt stängt ner vid olika tillfällen under pandemin för att stoppa virusspridningen. Och stoppet i Suezkanalen i mars 2021 – när ett containerfartyg gick på grund – gjorde inte saken bättre. Nu har det därför uppstått köbildning på många fartygsrutter.
Alla hoppas såklart att det ska klinga av snart men det är förstås omöjligt att veta när. Och det kommer ju pysa ut någonstans.
Var kommer det att pysa ut?
Det återstår att se. Hittills har vi inte sett några prisökningar alls mot konsument under andra kvartalet. Vi har i princip noll inflation inom hela handeln i Sverige.
Handlarna har alltså svalt förlusterna själva. Det beror främst på den hårda globala konkurrensen som ger lite utrymme för höjda priser. Men prishöjningar kan såklart bli aktuella om problemen kvarstår, säger Johan Davidson.
LÄS ÄVEN: E-handlarna höjer priserna efter fraktkaos – kostnaderna rusar
I krisens inledning har många handlare troligen suttit med fraktavtal utan uppjusterade priser från leverantörerna, då avtalen sträcker sig över längre perioder.
Men därefter hamnar de ökade fraktkostnaderna på ett eller annat sätt hos de handlare som importerar, enligt Johan Davidson. Det är också svårt att på kort sikt skifta om hela beställningskedjan och exempelvis kringgå asiatiska producenter för att få ned priserna.
Vi har också problem med stigande insats- eller råvarupriser. Generellt är det stor brist på metaller, bland annat aluminium. Det beror bland annat på neddragningar i produktionen, men också på krigshärdar där aluminium bryts. Aluminiumbristen påverkar exempelvis hela läsk- och ölburksbranschen i Sverige negativt med risk för höjda priser.
Brist på halvledare
Ett annat stort bekymmer är bristen på så kallade halvledare som används i en rad elektronikprodukter. Men det är främst ett strukturellt bekymmer, enligt Johan Davidson. Den globala produktionen av halvledare släpar efter till följd av kapacitetsbegränsningar, säger han.
Ett minskat utbud av halvledare har i sin tur lett till brist på bland annat mobiler, datorer och annan elektronik i partihandeln. Det råder också nästan lika stor brist på hushålls- och vitvaror. Gemensamt för dessa varutyper är att de i regel tillverkas i Asien.
Ser du några lösningar?
Det är svårt att komma åt det här politiskt, tror jag. Trafikstockningar är svåra att lösa på kort tid. Förseningarna kommer nog vara kvar ett tag till. Men alla världens regeringar, åtminstone de frihandelsvänliga, har under hela pandemin prioriterat att hålla handelsflödena fungerande.
Men det byggdes upp förseningar redan i pandemins inledning och sedan har de hela tiden byggts på varefter. Och nu har vi en jätteknepig situation när ekonomierna startar upp igen i alla länder. Då blir det trångt i farlederna från Asien och därmed utbudsbrist.
Har vi en ovanligt hög varuefterfrågan just nu?
Efterfrågan i en växande världsekonomi stiger hela tiden. Och vi har sett en extra ökad efterfrågan på elektronikvaror när många börjat jobba hemifrån i hela världen och haft behov av hemmakontor. Där har vi sett historiskt höga nivåer.
Men samtidigt har hushållen av naturliga skäl dragit ner på transporter, resor och hotellkonsumtion – men därmed fått mer pengar till att köpa exempelvis kläder, skor och accessoarer.
Den totala efterfrågan ligger därför inte på några extrema nivåer, utan konjunkturen tickar sakta uppåt som den brukar, säger chefsekonomen.
LÄS ÄVEN: Ikea om fraktkaoset: ”Vårt sortiment är begränsat”
LÄS ÄVEN: Allt fler prishöjningar att vänta – ”många är oroliga”
LÄS ÄVEN: E-handlarna höjer priserna efter fraktkaos – kostnaderna rusar