ANNONS

Svensk Handel: Mycket svagt Q4 - “lyckades inte vända trenden”

Per Ljungberg, innovationschef

“Hoppas på räntesänkningar”.

ANNONS

Svensk Handel har summerat julhandeln och det ser dystert ut för näthandeln. E-handelns omsättning uppskattas till 15,7 miljarder kronor för december månad, vilket är ett tapp på 10 procent jämfört med december 2022.

Julhandeln, som vanligtvis är en höjdpunkt för e-handeln, lyckades inte vända trenden detta år. Vi hoppas att de försiktigt positiva signalerna om räntesänkningar under 2024 medför ett större kundflöde, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

"Sprida sina risker"

För hela Q4 så tappade e-handeln 11 procent och under hela 2023 var det endast två månader som visade upp tillväxt.

Utmaningarna kommer att fortsätta 2024 och konkurrensen hårdnar. Detta understryker behovet av att ständigt ligga i framkant när det gäller att utveckla och engagera sitt community, innovera inom exempelvis datadriven personalisering och att söka sig till fler marknader för att sprida sina risker, säger Per Ljungberg.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se