Martin Kits anställts som ny chef för avdelningen Näringspolitik och opinionsbildning. Det blir därmed Martin som ersätter Mats Hedenström som varit Svensk Handels näringspolitiska chef i många år.
Martin Kits arbetar redan hos Svensk Handel som tillförordnad kommunikationschef. Organisationen har under nya vd:n Sofia Larsens ledning beslutat att omorganisera, och slå ihop avdelningarna Näringspolitik och Kommunikation och bilda den nya avdelningen Näringspolitik och opinionsbildning.
Detta är en strategiskt viktig rekrytering för att vässa Svensk Handels långsiktiga påverkansarbete och säkra att handelns frågor hamnar högt på den politiska dagordningen. Martins gedigna erfarenhet av politik, näringsliv och kommunikation kommer att bli väldigt värdefulla för Svensk Handel. Dessutom känner Martin verksamheten väl, säger Sofia Larsen.
"Spännande bransch"
Martin Kits har varit stabschef hos Ebba Busch men kommer närmast från byrån Nordic Public Affairs, där han alltså även varit anlitad som tillförordnad kommunikationschef för Svensk Handel.
Jag ser verkligen fram emot att få bidra till att stärka Svensk Handels opinionsbildande arbete. Handeln är en spännande bransch i ständig förändring. Att handelns företag får rätt förutsättningar att konkurrera är oerhört viktigt, inte minst för att värna de många jobb och stora skatteintäkter som handelns företag skapar, säger Martin Kits.
Martin tillträder tjänsten den 1 oktober.
LÄS MER: Svensk Handels näringspolitiska chef – "dags att tacka för mig"