Redan den 14 mars kunde vi på Ehandel rapportera att något hänt inom svensk e-handel. Rapporterna började flöda in kring starkt minskad försäljning, där många pekade på kriget som orsak. Nu stärker Svensk Handel denna bilden, även om de främst pekar ut de lättade pandemirestriktionerna som orsak. Kriget bröt ju ut i slutet av februari.
LÄS ÄVEN: Nattsvart för e-handlarna efter krigets start: ”Allvarligt orolig”
E-handelsindikatorn för februari månad visar i alla fall att omsättningen minskar kraftigt. Totalt ska försäljningen inom e-handeln ha sjunkit med 17 procent, jämfört med samma månad i fjol.
Avvecklingen av pandemirestriktionerna i februari är sannolikt den främsta orsaken till minskningen i andelen e-handelskonsumenter. Det var väntat att fler än på länge skulle handla i fysiska butiker, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar till februarisiffrorna.
Det genomsnittliga köpbeloppet var samtidigt 15 procent lägre i februari 2022 jämfört med samma månad förra året.
Det genomsnittliga köpbeloppet i februari 2022 var dessutom det lägsta som uppmätts i E-handelsindikatorn sedan mars 2020. Omsättningen inom e-handeln ligger fortsatt på klart högre nivåer än före pandemin tack vare fler som handlar, men man kan konstatera att högtrycket inom e-handeln för närvarande mattas av, säger Johan Davidson.
Om man inkluderar svenska konsumenters köp från utländska e-handelsaktörer så sjönk omsättningen med 20 procent, enligt Svensk Handels rapport. Andelen konsumenterna som e-handlade minskade samtidigt till 64 procent, från 67 procent i januari.
LÄS ÄVEN: E-handelsprofilen om krisen: ”Krigets effekt slog till direkt”