För några dagar sedan rapporterade vi om Junkyards växande årsomsättning på 301 miljoner kronor, men också om ett sjunkande resultat som landade på minus 8 miljoner kronor under 2018.
LÄS ÄVEN: Junkyard har passerat 300 miljoner
Vi behövde inte vänta länge på att få höra ifrån Junkyard igen. Företaget meddelar att investment- och moderbolaget Frankenius Equity lämnar Junkyard och att den norska modekoncernen Varner tar över istället.
– Jag vill tacka Frankenius Equity för allt man gjort för att stötta och utveckla Junkyard till vad vi är idag, säger Ted Boman, Junkyards vd, i ett pressmeddelande.
Under de senaste åren har Junkyard vuxit på den nordiska marknaden och även expanderat framgångsrikt utanför Norden. Företaget, som sedan tidigare finns i Frankrike, lanserade nyligen sin sajt på den tyska marknaden. Antalet besökare på nätet har också ökat från cirka 11 miljoner till 30 miljoner årligen.
Varner grundades 1962 av Frank Varner i Oslo, och sedan dess har koncernen samlat på sig cirka 1450 butiker i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Island, och Polen. Den färska konstellationen Varner och Junkyard innebär att streetmode-aktören kommer bli en del av den norska koncernens utbud av kända varumärken som Bik Bok, Carlings, Cubus, Dressmann, Levis Store, Urban och Volt.
– Junkyard är ett koncept som passar utmärkt i vår koncern. Det är ett mycket bra varumärkeskoncept som vi ser stora möjligheter att utveckla. Vi vill ta ett ännu starkare grepp om ungdomsmarknaden och tror på att ge våra kunder en helhetsupplevelse av service både i butik och på nätet, säger Marius Varner.
Men förvärvet möjliggör även flera positiva synergier, bland annat Junkyards e-handelserfarenhet och Varners nätverk och expertis inom sourcing, menar företaget.
– Med Varner som ny ägare ser jag en ljus och spännande framtid med mycket kreativt samarbete, säger Ted Boman.
Och Paul Frankenius, ägare och grundare till Frankenius Equity, tillägger:
– Det känns mycket bra att kunna lämna över till en äkta industriell köpare. Bröderna Varner är hängivna klädhandlare med bevisad fingertoppskänsla, stor kunskap och ett imponerande nätverk av fysiska butiker, säger han och fortsätter:
– Tillsammans med Junkyards kompetens inom e-handel blir det en perfekt match. Vi är övertygade om att Junkyards starka expansion förstärks ytterligare.