2014 började bra med en tillväxt under första kvartalet på 16 procent för landets e-handlare. Nu har PostNord tillsammans med SDH och HUI släppt e-barometern för andra kvartalet och e-handeln fortsätter tuffa på. Totalt skall e-handeln ha ökat med 15 procent under det gångna kvartalet.
Konkurrens ifrĂĄn utlandet
I går skrev vi om hur näthandeln med kläder endast växte 2 procent under första halvåret, enligt Svensk Handel Stil. E-barometern lyfter bland annat en allt hårdare konkurrens för svenska modehandlare på nätet, vilket kan förklara Svensk Handel Stils låga siffror.
E-barometern noterar även den en stark avmattning hos svenska sko- och klädhandlare på nätet. Under andra kvartalet växte endast modehandeln med 2 procent, den lägsta tillväxttakten sedan 2011.
– Utländska e-handelsföretag som Zalando, Amazon, Asos och Alibaba är idag starka varumärken för många svenska konsumenter. Många tycker det är lika enkelt och tryggt att handla på dessa sajter som i svenska butiker. Leveranserna är snabba och även retur- och reklamationshantering fungerar smidigt. Konkurrensen blir därmed allt tuffare för svenska detaljister, inte minst för de som säljer kläder. Drygt var fjärde försändelse som e-handlades under andra kvartalet levererades från utlandet, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
Leksaker gĂĄr som tĂĄget
Varor som dock säljer riktigt bra inom den svenska e-handeln är leksaker och barnartiklar. En bransch som ska ha växt med hela 38 procent.
– Leksakshandeln fortsätter att gå som tåget på nätet. Allt fler inser smidigheten att handla leksaker och barnartiklar på nätet. Stressade föräldrar behöver inte åka till en stormarknad och passa öppettider utan kan i lugn och ro handla hemifrån och snabbt få varan levererad i sin brevlåda eller till ett postombud som ofta ligger i samma butik som man ändå handlar mat ifrån, säger Arne Andersson.
Näst bäst gick byggbranschen med en tillväxt på 28 procent, första kvartalet växte den 36 procent. Byggbranschen är uppenbarligen på väg ut på nätet och vi ser allt fler butikskedjor satsa online, till exempel Bolist. En utveckling som även gagnar de som är gamla i gemet, som Skånska Byggvaror.
Hemelektronik som sedan länge flyttat ut på nätet visar inte siffror som byggbranschen men växte ändå med 13 procent under andra kvartalet, vilket förstås är bra för en mogen marknad. Vill ni veta mer om dagens rapport så finner ni den här (.pdf).
Â
Källa: Press