E-handlare som går och väntar på något gott, får nog vänta ett tag till. Gårdagens dystra siffror från Postnords E-handelsbarometern visade att svensk e-handel minskade med 7 procent under 2022, jämfört med året innan. Svensk Handels E-handelsindikator för januari månad är tyvärr inte mycket muntrare.
Enligt Svensk Handel minskade konsumenternas inköp på nätet från svenska aktörer med hela 17 procent under januari, jämfört med samma månad föregående år. Räknar man även in e-handel från utlandet landar siffran på minus 12 procent.
Förklaringen till minskningen är dels att färre shoppade online. Men det beror också på att de genomsnittliga inköpsbeloppet minskade med 16 procent.
Tyvärr ser vi att den dystra utvecklingen fortsätter. Det allmänna konjunkturläget medför att konsumenternas köpkraft fortsätter att försvagas, något som slår hårt mot hela handeln, e-handeln inkluderat. Det finns inte mycket som tyder på att köpkraften kommer bli starkare i närtid, vilket är oroväckande, kommenterar Per Ljungberg, Innovationschef på Svensk Handel.
Optimera och analysera
Bland de branscher som har det tuffast just nu är det e-handeln med hemelektronik och heminredning som sticker ut. Här sjönk försäljningen med nästan 40 procent och möbel- och bygghandeln visar på en likartad utveckling.
Mode-, skönhets- och sporthandeln utvecklades också svagt men backade inte lika kraftigt som de förstnämnda branscherna.
Tidigare sanningar för e-handeln gäller inte längre. Nu behöver man vara kreativ i alla aspekter för att säkra lönsamhet och långsiktigt hållbar tillväxt. Istället för att fokusera på nyanskaffning av kunder behöver e-handlare satsa på att optimera och analysera sin befintliga kunddatabas för att kunna erbjuda relevanta erbjudanden, vid rätt tidpunkt och i rätt kanaler, kommenterar Per Ljungberg.
E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad och en ännu kraftigare minskning sett till volymförsäljning döljer sig bakom siffrorna.