Nu har 2019:s E-barometer släppts. Den rapporteras av PostNord som tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research sammanställer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Rapporten bygger på konsument- och företagsundersökningar.
Den totala e-handelstillväxten för fjolåret var 13 procent, vilket innebär att den svenska e-handelsomsättningen summeras till 87 miljarder kronor. Prognosen för 2019 var 88 miljarder kronor, e-handelsförsäljningen i Sverige landade alltså strax under det utsatta målet.
Allt som allt växte handeln i Sverige med närmare tio miljarder kronor, och sällanköpsvaruhandeln online uppges ha stått för över hälften av den summan.
För första gången på helårsbasis visar E-barometern att 70 procent av svenskarna i åldern 18 till 79 år har e-handlat under en genomsnittlig månad. Fler än någonsin alltså, skriver Annemarie Gardshol, vd på PostNord Sverige, i rapporten.
13 procent e-handlar mer än fem gånger i månaden, alltså mer än en gång i veckan.
Den bransch som har omsatt mest under det gångna året är kategorin hemelektronik som växte med 14 procent och omsatte nära 18 miljarder kronor. Enligt rapporten handlas numera en tredjedel av alla hemelektronik-produkter på nätet.
Apoteksbranschen var däremot den kategori som omsatte minst under 2019, men den har samtidigt haft störst tillväxt jämfört med alla andra branscher. E-handelsomsättningen för apotek landade på 5 miljarder kronor och tillväxten på 36 procent.
Samtliga av de branscher som E-barometern följer har växt under 2019, men tillväxtens styrka har skilt sig väldigt mycket åt, från 1 procent för böcker och media till 22 procent för dagligvaror. Detta är inte minst kopplat till de olika branschernas e-handelsmognad. Böcker och media var bland det första vi konsumenter vande oss vid att köpa på nätet. Där uppgår e-handelsandelen nu till nästan 60 procent.
Dagligvaror å andra sidan har vi långt senare kommit igång med att handla och den kraftiga procentuella tillväxten sker således fortfarande från låga nivåer. Bara drygt 2 procent av vår mat köps idag på nätet.
"Apotea utklassar alla"
I fjol genomfördes även en undersökning som rangordnade svenskarnas absoluta e-handelsfavoritföretag, samt vilket e-handelsföretag svenskarna har handlat mest hos under året. De 35 främsta företagen listades och presenterades i rapporten.
Den e-handelsaktör som svenskarna både älskar mest och handlar mest hos var Apotea.
Modejätten Zalando tog hem andraplats som 2019:s e-handelsfavorit, på en tredjeplats hamnade CDON och Tradera på fjärde. Webhallen, Amazon och Boozt fick alla tre dela en femteplats i kategorin e-handelsfavorit.
Adlibris landade på andraplats som det bolag som svenskarna uppgav att de handlade mest hos i fjol, H&M landade på tredjeplats, Bokus på fjärde och Wish på femte.
Generellt finns det naturligtvis en stark korrelation mellan att många konsumenter har e-handlare X som favorit och att man handlar därifrån ofta, men det finns exempel som avviker mer och mindre från det linjära sambandet. Till exempel är det fler som säger att de handlar mest från Adlibris än från Zalando, men det är betydligt fler som uppger att Zalando är deras favorit än Adlibris.
Med det sagt så är det tydligt att både Adlibris och Zalando, tillsammans med CDON och H&M, utmärker sig som tydliga topp-fem på båda skalorna. I en klass för sig hittar vi Apotea, som utklassar alla övriga aktörer.
Prognosen för 2020 är att handeln kommer att växa med 11 procent och uppgå till 97 miljarder kronor.
E-handeln kommer därmed, om inget oförutsett inträffar, sannolikt att nå milstolpen 100 miljarder kronor i omsättning under 2021, vilket visar att branschen på allvar börjar bli en maktfaktor inom svensk detaljhandel, avslutar Annemarie Gardshol.