Efter att ha verkat som fotograf i Sverige under många år bestämde sig Johan Bünger för att göra en radikal förändring i livet. För tre år sedan gick flyttlasset till Kambodja - och därifrån driver han nu tillsammans med fotografkollegorna Kalle Rimling och Mark Reibman, företaget CamEditing. Affärsidén är att hjälpa framför allt e-handelsföretag med bildredigering och i vissa fall även med själva fotograferingen.
“Ville göra något nytt i livet”
Men förutom att hjälpa främst nordiska och amerikanska e-handlare, har Johan Bünger och hans kollegor även en annan ambition, vilket också är orsaken att de valde att flytta till just Kambodja.
- Vi ville göra något nytt i livet och något bra i tredje-världen. Då kände vi att vi kanske skulle kunna starta en bildredigeringsfirma i Kambodja, där vi både kan hjälpa svenska fotografer och e-handlare och vårt lokalsamhälle, berättar Johan Bünger för Ehandel.se.
För det senare ändamålet har företaget som strategi att anställa kambodjaner till att jobba med bildredigeringen och hittills har fem personer anställts för ändamålet. Enligt Johan Bünger betalar företaget betydligt bättre löner än vad liknande företag gör idag.
- Som exempel kan vi nämna tre av våra anställda. De har tidigare jobbat på andra företag, där de haft gruppledande och utbildande funktioner med mycket ansvar för övrig personal, långa arbetsdagar och långa arbetsveckor - men med lägre löner. Hos oss får de en ingångslön på 280 dollar i månaden, som sedan höjs till 350 dollar. Målet är att alla ska tjäna 500 dollar per månad. Som jämförelse kan nämnas att arbetare på textilfabrikerna tjänar 120 dollar i månaden. Hyran för ett rum på 20 kvadrat är 70-80 dollar i månaden.
“Försöker driva så svenskt som möjligt”
Företaget har också gjort ett ställningstagande som gäller de anställdas arbetstider.
- På andra arbetsplatser i Kambodja är det väldigt långa arbetsdagar och sexdagarsveckor. Hos oss jobbar alla åtta timmar om dagen, fem dagar i veckan. Vi försöker driva företaget så svenskt som möjligt och erbjuder bra arbetsförhållanden och kontinuerlig utbildning. Samtidigt försöker vi också att vara en stöttepelare för andra och visa att det går att driva företag utan att suga ut arbetskraften, säger Johan Bünger.
Själv talar han inte kambodjanska, men däremot thailändska. Att etablera sig där istället menar han dock inte hade varit lika lärorikt.
- Thailand är redan ett i-land medan Kambodja är 25 år efter på den fronten. Vi vill vara med och utveckla landet och då behövs vi mer i Kambodja.
“Inte sett en brevbärare på tre år”
Men det finns även en del problem. På grund av Kambodjas historia med flera krig och stor fattigdom, har landet inget utvecklat postsystem. Det innebär att den som befinner sig i Kambodja och vill e-handla, kan få vissa problem.
- Jag har inte sett en brevbärare på de tre åren jag har bott här. Om någon skickar ett paket till mig så går det till huvudpostkontoret. Svarar man inte när de ringer så blir det svårt att få tag i paketet och de ringer bara en gång. Däremot fungerar alla andra logistikföretag, som exempelvis UPS, DHL, och Fedex mycket bra och det tar oftast bara några dagar att skicka saker från andra länder i Asien, berättar Johan Bünger.
På grund av de logistiska problemen lokalt sker det mesta av e-handeln i landet via Facebook. På så sätt kan man hämta upp grejerna direkt av säljaren, eller så kör säljaren hem varorna till kunderna.
"Vi lär ut hur man ska göra"
Tack vare grundarnas långa erfarenhet som fotografer, kan de bidra med kunskaper till kunderna, så att bilderna ska bli så bra som möjligt. Den som anlitar CamEditing kan därmed få hjälp med bland annat redigering, att sätta upp en egen studio och med val av utrustning.
- Då hjälper vi dem att sätta upp en egen liten fotostation på kontoret eller hemma. Vi lär ut hur man ska göra, sedan kan kunden skicka bilderna till oss för redigering, friläggning med mera.
Han fortsätter:
- Vi har också en fotostudio här nere. Så om man importerar produkter från Asien, så kan man skicka ett exemplar till oss, till exempel ett gratis varuprov som alla tillverkare tillhandahåller. Då sköter vi hela kedjan, från fotografering, till redigering, friläggning och anpassning för web.
Vad tjänar e-handlarna på att anlita just er istället för att fixa sina bilder själva?
- E-handlaren får framför allt bättre exponering. Det vet man ju själv. Kommer man in på en webbshop som har dåliga bilder så vet man inte riktigt om man kan lita på företaget som ligger bakom. Nu för tiden är det A och O att exponera produkten på bästa sätt och det gör man bäst genom att ha bra bilder. 90 procent av försäljningen hänger på bilden nu för tiden.
Men även fotografer som inte själva hinner redigera sina bilder, kan behöva hjälpen, menar Johan Bünge.
- En fotograf tjänar mycket mer pengar på att fotografera än på att redigera. Om du fotograferar en hel dag och sen ska redigera på det, så blir det många timmars arbete. Har man 200 skor fotade och vill ha dem mot en vit bakgrund kan man skicka bilderna till oss istället, så fixar våra duktiga redigerare det.
"Vill ses som ett moraliskt val"
Marknadsföringen har hittills skett genom att företaget kontaktat e-handlare via mejl och telefon. Johan Bünger är övertygad om att de kommer att bli ett alternativ att räkna med.
- Vi hoppas att det ska ses som ett moraliskt val att använda oss. Andra stora fördelar är förstås att vi faktiskt är fotografer och förstår bilder och att vi talar svenska, så att våra svenska kunder kan prata med oss på ett språk de själva känner sig trygga med. Det brukar vara uppskattat och minimerar antalet missförstånd.