Att betala med faktura och att delbetala har blivit allt mer populärt men det verkar inte alltid bli så problemfritt som utlovas.
Klarna hamnade våren 2014 i rejält blåsväder efter att flera kunder hört av sig till dem och klagat på att de fått påminnelsefakturor när de handlat via Klarna, det innan den ordinarie fakturan dykt upp. Nu är det Svea Ekonomi som hamnar i strålkastarljuset.
Lånebolaget ska i en kampanj ha erbjudit kunder att låna till en viss produkt och delbetala räntefritt. Men fakturorna som kunderna sedan fick ska enligt konsumentverket ha varit vilseledande och gjort så att kunderna i själva verket betalat ett större belopp än planerat.
Betalade en fet summa
På fakturorna har Svea, istället för det avtalade beloppet, lyft fram ett annat belopp i fet stil. Om kunden valt det senare alternativet är det inte längre det räntefria alternativet som utlovats och kunden får då även betala ränta på cirka 20 procent.
– Man luras att betala de generella villkoren i stället för kampanjvillkoren. Vi tycker att det är vilseledande. De försöker locka konsumenten att betala fel belopp så att man ska lämna den aktuella kampanjen, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket till Svenska Dagbladet.
Svea Ekonomi säger att man redan uppmärksammat detta och att fakturorna nu ändrats så att de inte kan missuppfattas.
– Tanken var inte att vilseleda någon. Så nu är de två summorna lika tydliga så att man kan välja att betala enligt kampanjvillkoren eller inte, säger Helena Arkenson, jurist på Svea Ekonomi.
Källa: SvD