ANNONS

Svarta siffror för modejätten - men försäljningen faller

Helena Karlinder-Östlundh, vd på Nelly

"Fortsatte se glädjande tecken".

ANNONS

Modehandlaren Nelly Group fortsatte att tappa försäljning under sitt tredje kvartal.

Omsättningen föll med 16,9 procent ned till 236,4 miljoner kronor. Men rörelseresultatet blev, trots det, ett glädjeämne. Här vände man nämligen en förlust på -11,9 miljoner till en vinst på 12,8 miljoner.

Under det tredje kvartalet fortsatte vi se glädjande tecken på att vårt transformationsarbete ger effekt. Bruttomarginalen ökade jämfört med föregående år till 50,7 procent (41,5 procent) och vi uppnådde en rörelsemarginal på 5,4 procent (-4,2 procent), säger Helena Karlinder-Östlundh, vd på Nelly, i ett uttalande.

Sparpaketet har uppenbart gjort skillnad på sista raden och bolaget sänkte kostnaderna än mer under det tredje kvartalet.

Lager- och logistikkostnaderna sänktes ytterligare och vi minskade även våra marknadsföringskostnader, både genom ett fortsatt fokus på den organiska trafiken och genom effektivare investeringar i den betalda trafiken. Personalkostnaderna var också fortsatt lägre jämfört med föregående år givet att verksamheten nu drivs med en betydligt mindre organisation.

Butiken gynnar e-handeln

Samtidigt har bolaget breddat affären till att inte längre enbart vara online. Man har nämligen öppnat en flaggskeppsbutik på Drottninggatan i Stockholm och får för första gången möta kunderna fysiskt under Black Week och julhandeln.

Efter en lyckad lansering i september ger butiken oss nu möjligheter att presentera vårt sortiment på ett nytt sätt och fördjupa vår kundförståelse, vilket även kommer e-handeln till godo, säger Helena Karlinder-Östlundh.

Nils Lund
nils@ehandel.se