Pär Svärdson är inte längre den svenska detaljhandelns mäktigaste person. Istället halkar han ner från plats ett till plats fyra på listan. Den sammanställs av tidningen Market och bakom besluten ligger en jury bestående av representanter för Market och Icanyheter, som båda ingår i Ica-koncernen. Totalt har listan 68 platser.
"Känns chockerande"
Och när Svärdson kliver ner från tronen tar istället Elgigantens vd Niclas Eriksson plats.
- Det känns ju chockerande, det hade jag inte väntat mig. Att vi jobbar hårt på dagarna är ju en sak, men att andra ser det är ju väldigt roligt, säger han till Market.
Att Niclas Eriksson är den som anses vara allra mäktigast inom svensk detaljhandel är kanske inte så konstigt. Företagets e-handel har fullkomligt exploderat och omsättningen tycks slå rekord på rekord.
LÄS ÄVEN: Elgigantens e-handel femdubblades på Singles Day
Zalando tar plats
Andra nyheter är exempelvis att Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior för första gången tar plats på listan, och då på plats sju. Dessutom gör Ikea Sveriges vd Håkan Svedman en rejäl resa jämfört med förra årets lista - från plats 33 till plats tre på listan. Och bakom den raketfärden ligger satsningarna på e-handeln.
- Våra varuhus fortsätter att fylla en viktig funktion som basen för inspiration och shopping, men det vi märker i allt större utsträckning är att många kunder vill sköta hela, eller delar av köpet, via datorn eller mobilen, säger Håkan Svedman.
"Fortsätter koka ihop smarta idéer"
Även Stadiums vd Karl Eklöf förflyttar sig en bra bit uppåt när plats 32 byts ut mot plats åtta. Och även där är det e-handelssatsningarna som gett resultat.
- Med det nya konceptet "Gradum" tar Stadium e-handeln till butiksgolvet. Karl Eklöf och hans team fortsätter att koka ihop idéer och låter de nya butiksformaten visa att marknadsledaren inte är mätt på långa vägar, motiveras förflyttningen av Market.
LÄS ÄVEN: Mer e-handel hos Stadium med nytt digitalt koncept
Thysander långt ner
Andra e-handelsprofiler som återfinns är Johan Kleberg på Adlibris (plats 21), Johan Ryding på Sportamore (36), Hermann Haraldsson på Boozt (54), Jarno Vanhatapio på NA-KD (55) och Daniel Wellington-grundaren Filip Thysander (60).
Kanske något förvånande tar även "kunden" (10), "hållbarhetstrenden" (18) Sociala medier (20), Swish (28) samt Google (30) plats på listan.