Trots julhandel och mellandagsrea så gick det trögt för stora delar av klädhandeln under december månad. Det visar nya siffror från Svensk Handels Stilindex.
Klädhandeln ökade endast 0,3 procent jämfört med samma månad föregående år. Bakar vi sedan även in den senast presenterade inflationen på kläder och skor så uppvisar klädhandeln en volymminskning under årets sista månad.
Tyvärr blev december månads klädhandel inte fullt så stark som vi hade hoppats på. Visserligen såg vi hur klädhandeln gick bättre i slutet av december än vad som hade prognosticerats, men den ekonomiska situationen är tuff för både konsumenter och handlare, vilket drabbar klädhandeln svårt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Skohandeln ökar
Skohandeln fortsatte däremot på den upptrampade stigen och avslutade året något starkare med en ökning på 1,9 procent, samt en volymökning jämfört med december 2022.
Att skohandeln ökar för tredje månad i rad är otroligt välkommet. Trots de tuffa tiderna går branschen mot strömmen och avslutade 2023 starkt. Det finns ett antal faktorer till detta, och en av de främsta anledningarna är den tydliga årstidsväxling vi såg i november, och som påverkade skohandeln positivt under årets två sista månader, säger Sofia Larsen.
Modehandeln gör sig nu redo för en tuff start på det nya året, särskilt med tanke på att de inledande månaderna är historiskt svaga rent försäljningsmässigt.
Nytt år kan innebära nya möjligheter, men utmaningarna är fortsatt stora för företag inom modebranschen. Kunderna höll redan innan det nya året hårt i plånboken, och vi tror att de kommer hålla ännu hårdare i den nu under det första kvartalet 2024. För många mindre aktörer blir det nu att vända på varje krona för att få verksamheten att gå runt, säger Sofia Larsen.