Outdoorvarumärket, och e-handlaren, Astrid Wild slog under 2022 för första gången 10 miljoner kronor i omsättning.
Nu har vi bokslutet för 2023 och visst har man ökat igen. Den här gången till 11,8 miljoner. Men samtidigt vändes den tidigare rörelsevinsten på 50 700 kronor till en förlust på -619 400 kronor. Något som till stor del kan förklaras av den svaga kronan.
En utmanande verksamhets- och ekonomisk miljö resulterade i högre produktionskostnader, särskilt på grund av valutakurspåverkan (främst svenska kronan mot euron), och högre relativa marknadsföringskostnader i 2023 jämfört med föregående år, skriver de i årsredovisningen.
Fick kanonstart på 2024
Det ser dock ut att vara ett tillfälligt hack i skivan. I alla fall sett till inledningen på innevarande år.
Tillväxten har fått extra fart och med det ser man också möjligheten att kunna vända till svarta siffror igen.
Bolaget förväntar sig att växa under 2024 på grund av ett förbättrande ekonomiskt klimat, ökad geografisk diversifiering och nya åtgärder för effektiv marknadsföring. Bolagets nettoomsättning växte med nästan 40 procent under första kvartalet 2024 jämfört med 2023. Företaget räknar med att nå åtminstone break-even-lönsamhet 2024, med stöd av ökad försäljningsvolym, skriver de.
"I stark tillväxtfas"
Tidigare i år meddelade grundarna, Jemina Pomoell och Maria Paulsson Rönnbäck också att de fyllt på med en rådgivande styrelse. Anledningen är att man vill öka tillväxten ytterligare genom att expandera på nya arknader som Tyskland och USA.
Vi är i en stark tillväxtfas där vi fokuserar på att stärka och utveckla vårt varumärke, vår produktportfölj och bli ännu starkare i våra egna försäljningskanaler. Därför kommer mycket av arbetet med vårt advisory board att fokusera på just dessa områden till en början, sa Maria Paulsson Rönnbäck, som är marknadschef, till Ehandel då.
LÄS ÄVEN: Snabbväxaren trycker på gasen – tar in experter: ”Mer gynnsamt”