ANNONS

Svag ökning bland seniorer hos mataktören: "Tyvärr når vi inte fram"

Lanserar åtgärdspaket.

ANNONS

Vilka kunder är det egentligen som står för den största ökningen inom e-handeln just nu?  E-handlaren Matsmart, vars försäljning rusat under första kvartalet, har undersökt saken närmare på sin sajt.

Där visar det sig att köpen ökat mest i Blekinge, Uppsala och Värmland, samt att de kunder som är under 20 år står för största lyftet. Deras konsumtion har dragit iväg med hela 78 procent. Därefter är det en fallande skala ned till 70-plussarna som "bara" ökar med 23 procent. Klart under snittet i landet, som ligger på 45 procent.

E-handeln fyller en bra funktion i år, när människor behöver begränsa sitt resande och sina sociala kontakter. Vi har också en bra position eftersom vi kan leverera över hela landet. Geografiskt gör vi ett bra jobb, men tyvärr når vi inte fram på samma sätt bland de äldre åldersgrupperna, konstaterar Sofia Syrén, marknadschef på Matsmart, i ett pressmeddelande.

"Kunnat göra ett bättre jobb"

Matsmart har därför vidtagit en rad åtgärder för att bli mer tillgängliga för seniorer. Bland annat har man startat en testpanel i målgruppen 70+, upprättat en guide för hur det går till att handla online samt startat kampanjen "Hjälp en gammal kompis".

Våra siffror ger naturligtvis inte hela bilden. De indikationer vi fått via vår testpanel är att en del hittat lösningar via sina lokala handlare, eller via släktingar och vänner, för att undvika besök i butiker. Det är jättebra. Men jag önskar att e-handeln hade kunnat göra ett bättre jobb just nu bland de målgrupper där vi just nu kan göra mest nytta. Därför startar vi nu kampanjen ”Hjälp en gammal kompis” som går ut på att uppmuntra till att hjälpa dem som man har i sin närhet och som är i riskgrupp, avslutar Sofia Syrén.

Nils Lund
nils@ehandel.se