Den tidiga hösten slog mot Byggmax försäljning i det fjärde kvartalet 2019. Den landade på 949,9 miljoner kronor, vilket är en minskning med 4,9 procent jämfört med året innan.
Som förväntat hade den tidiga hösten en negativ påverkan på försäljningen i det fjärde kvartalet, men en stark bruttomarginal och kostnadskontroll ledde till ett rörelseresultat (EBITA) i linje med samma kvartal föregående år, skriver Mattias Ankarberg, vd på Byggmax Group, i en kommentar.
Den nedåtgående avslutningen till trots lyckades dock Byggmax göra ett bra 2019 överlag. Omsättningen drog iväg till 5,27 miljarder kronor, en ökning på 3,3 procent jämfört med 2018. Även rörelseresultatet tog ett glädjeskutt från 2018 års 188 miljoner till 230 miljoner kronor.
Vi har nu en starkare position, med högre bruttomarginal och bättre kostnadseffektivitet. Även om många saker pekar i rätt riktning har vi dock fortfarande en bit kvar till att nå våra ambitiösa finansiella mål, skriver Mattias Ankarberg och fortsätter:
För 2020 planerar vi konvertera 30 butiker till 3.0, växa vår e-handel, addera tre-fem trädgårdsavdelningar och cirka tio nya Byggmax-butiker, av vilka fem i det mindre formatet.