Efter att ha sett hur mobilen tar över under helgerna blev vi förstås nyfikna på hur konverteringen påverkas av både olika enheter och veckans dagar.
Om vi jämför med traditionella stationära datorer och laptops, det vill säga "desktop", så kan vi direkt konstatera att alla veckodagar inte bjuder på samma konvertering.
Konvertering i procent, vanliga datorer jämfört med mobiltelefoner
Söndagar är den överlägset bästa dagen för konverteringen i den svenska e-handeln. 4,36 procent av alla desktopbesökare lägger då en order. Måndagen är också stark med en konverteringsfrekvens på 4,08 procent för de traditionella datorerna som fortfarande står för en stor del av trafiken. Resten av veckan är hyfsat stabil men man ser en klar dipp på fredagen som är den sämsta konverterande dagen.
Mobilen är en dyster historia
Tittar vi på mobilerna som sägs vara på väg att ta över inom e-handeln, så ser det ganska dystert ut. Smartphones står hos många e-handlare för över 50 procent av trafiken men de konverterar inte speciellt bra jämfört med en traditionell dator.
Under söndagen då smartphones står för den största delen av trafiken till e-handlare är konverteringen i princip hälften av desktop. Endast 2,69 procent av mobilanvändarna lägger en order jämfört med desktops 4,36 procent. Resterande dagar ligger mobilen strax över 2,5 procent i konvertering.
Konvertering i procent, vanliga datorer jämfört med surfplattor
Hur ser det då ut för surfplattorna? Där är det tvärt om. Surfplattorna konverterar bättre än mobiler och till och med bättre än desktop. Medan desktop går under fyra procent flera dagar i veckan så ligger surfplattorna en bra bit över alla dagar utom lördag.
Den dagen då störst andel lägger en order via en surfplatta är på onsdagen då konverteringen är 4,4 procent. Detta är starkare konvertering än desktop presterar under en enskild dag.
Det finns mer att göra i mobilen
Avslutningsvis kan vi konstatera att mobiler har sin bästa dag på måndagen, 2,72 procent, desktop på söndagen, 4,11 procent, och surfplattor mitt i veckan med 4,4 procent på onsdagen. Det finns alltså en dag för varje typ av enhet. Det står även klart att man förmodligen kan jobba upp konverteringen på mobilen en hel del med smartare design och enklare kassor.