Enligt en ny undersökning utförd av japanska Rakuten, E-Commerce Index from Rakuten, har användandet av surfplattor för att e-handla ökat med 41,9 procent under det förra året. Det är en betydligt snabbare tillväxt än vad mobilerna kan visa upp, under samma period har användandet av smartphones endast ökat med 9,7 procent.
Undersökningen visar också att Storbritannien tagit över förstaplatsen när det gäller nätshopping med surfplattor. 12,2 procent av britterna säger nämligen att de föredrar att e-handla med plattan som hjälpmedel, att jämföra med 11,3 procent av konsumenterna i USA. Samtidigt säger 5 procent av Storbritanniens nätkonsumenter att de föredrar mobilen för att shoppa.
Tittar man in andra änden av skalan så har brasilianarna inte riktigt hoppat på tåget ännu. Endast 0,7 procent av landets befolkning föredrar surfplattan när de handlar på nätet.
Större är bättre
Trots ökningen är datorn fortfarande det mest populära verktyget när det ska e-handlas, åtminstone än så länge. Globalt sett använder idag 81,8 procent av konsumenterna en dator för att handla på nätet, jämfört med 83,2 procent 2013.
Och att m-handeln ökar är ett välkänt faktum och något som flera undersökningar pekat på tidigare, särskilt när det gäller surfplattor.
– Vi fortsätter att se en förändring i hur konsumenter interagerar med återförsäljare via digitala kanaler. Bara fyra år efter lanseringen av Apples iPad, håller surfplattor snabbt på att bli den mest populära enheten för shopping på nätet. Med surfplattornas större skärmar, som erbjuder en roligare upplevelse än de flesta smartphones, verkar det som att större är bättre. Många återförsäljare misslyckas dock med att optimera sin online-närvaro genom att inte utnyttja denna trend och ta fram en bra köpupplevelse för surfplattor, säger Carol Dray, marknadschef på Rakutens marknadsplats Play.com.
Källa: Internet Retailing