Förra året (2020/2021) var inte e-handlaren Tailor Stores år och omsättningen sjönk då med 27 procent till 47 miljoner kronor. Företagets vd Magnus Loodberg berättade för Ehandel, tidigare i år, att man jobbade med att vända skutan.
Nu är vi emellertid tillbaka rejält på banan igen och kan med hög sannolikhet visa upp bra siffror och tillväxt framåt, sade han i mars.
Nu är siffrorna klara för räkenskapsåret 2021/2022, som slutar den sista juni i år. Och Magnus Loodberg ljög inte. Företaget visar nämligen upp riktigt starka siffror.
Försäljningen växte från 47 miljoner till 79 miljoner kronor. Och rörelseresultatet gick från 3,3 till över 6 miljoner kronor.
Är det er högsta omsättning någonsin?
Ja, högst omsättning någonsin och ser man just till rörelseresultatet så är det också på högsta nivån, säger Magnus Loodberg till Ehandel.
Han berättar samtidigt att de senaste åren har varit tuffa för bolaget.
Vi är såklart mycket glada över att vi lyckats vända den nedåtgående trenden som vi drabbades av under pandemin. Det har varit en mentalt jobbig period för oss som företag. Vi är stolta över att ha lyckats överleva två tråkiga år och att vi har en stark affärsmodell som visat sig fungera.
Vad står bakom vändningen?
Vi har sett en rejäl återgång efter pandemin som drabbade oss hårt. Eftersom vi påverkas mycket av att huruvida man går till kontoret och allmänt ute och rör sig i samhället eller ej har vi följt den trenden först negativt men nu positivt. I tillägg till detta har vi satsat mycket på USA-marknaden som burit frukt.
Magnus Loodberg berättar också att de gjort flera förändringar internt kring hur de driver företaget.
Hur ser det ut efter räkenskapsårets slut?
Vi har tyvärr sett att det finns nya utmaningar där ute som drabbar oss mer och mer. Det märks av, i synnerhet i vissa marknader som exempelvis Sverige, att man håller mer i pengarna. Positivt är att vi hittills ökat drygt 30 procent jämfört med året tidigare hittills, dock med sämre resultat. Något som också är positivt för bolagets del är att majoriteten av försäljningen är i utländska valutor som är starkare än den svenska kronan.
Han tror dock att hållbarhetstrenden kommer att gagna bolaget framåt.
Vi är övertygade att trenden går mot hållbarhet och kvalitet i framtiden, vilket vi erbjuder eftersom våra produkter håller väldigt länge och görs specifikt efter kundens behov. Den stora fördelen är att vi inte har några färdiga kläder på lager och därmed inte behöver några reor som resten av branschen.