Från 380 000 kronor till 6 miljoner i vinst på tolv månader, och en spikrak omsättningsökning. Det är vad realityprofilen och influencern Josephine Qvist har lyckats med. "Har genererat intäkter som tidigare inte fanns".
Influencern Josephine Qvist, känd från bland annat realityprogrammet ”Ex on the beach”, har gjort sitt bästa år någonsin. Enligt siffrorna för det senaste räkenskapsåret, som slutar sista juni 2021, har både omsättningen och rörelseresultatet ökat med runt 1000 procent.
Mer exakt har intäkterna i Josephines bolag, som fakturerar för hennes influenceruppdrag, ökat med över 700 procent och landat på 8,1 miljoner kronor. Samtidigt som rörelseresultatet rusade med över 1400 procent och uppgick till 6 miljoner kronor.
Den enda kommentaren som lämnats i rapporten, kopplad till den starka tillväxten, säger att Josephine Qvist varit eftertraktad av annonsörer i större omfattning än tidigare. Man skriver även att podcasten "Sweet but psycho", som Josephine driver med branschkollegan Elin "woodie" Skog exklusivt på Spotify, genererat intäkter "som tidigare inte fanns".
Något som ännu inte lanserats, men som tidigare meddelats är på gång, är Josephine Qvists egna skönhetsvarumärke. I maj 2021 signades Josephine nämligen av Hubso, som hjälper influencers ta fram egna kommersiella varumärken.
När exakt varumärket kommer att släppas återstår att se, men enligt tidigare information från Hubso verkar lanseringen vara försenad. I bolagets senaste kvartalsrapport, som gick ut i november, räknade man med att lansera Josephine Qvists skönhetsvarumärke under sista kvartalet 2021. Något som alltså inte hände.
Influens.se söker Josephine Qvist och Hubso för kommentar.