Daniel Sjögren var 16 år när han startade badklädesmärket Bright Swimwear i juli 2017. Fram tills idag har han sålt bikinis för nära 20 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Intervju: 18-årig VD tar sikte mot 50 miljoner
Nu är hans första bokslut sammanställt. Utan att ta hjälp av lån eller externt kapital har hans bolag omsatt 6,6 miljoner kronor under 2019. Resultatet uppgick till drygt 1 miljon kronor.
Det känns helt sjukt! Nu är vi äntligen på banan och jag har ett AB på plats vilket betyder att det är dags att skala, säger Daniel till Ehandel.
I fjol gjorde vi flera satsningar. Först och främst har vi satsat på våra egna kunder och breddat sortimentet, både med nya plagg och färger men även i storleksskalan. Vi har gjort alla våra produkter tillgängliga i storleken XL, vilket verkligen har satt fart på varumärket.
Trots sin unga ålder har Daniel aldrig varit blyg för att nätverka med andra entreprenörer i branschen. En av dem första som han hörde av sig till när han hade startat sitt varumärke var Strongers vd Henrik Grundén.
Jag nätverkar med många entreprenörer, genom att skriva till dem och fråga om de har tid för en fika. Henrik Grundén var den första inom e-handeln som tog sig tid att träffa mig. Han kom med mycket smarta tips och råd vilket jag är extremt tacksam för.
Det var även Henrik som först gav mig idén om att lämna dropshipping och satsa på egna produkter, vilket blev det bästa beslutet jag någonsin tagit, berättade Daniel för oss i en tidigare intervju.
Hans nätverkande har även i fjol varit en stor framgångsfaktor. Kontaktnätet har breddats och Daniel suger upp alla idéer och erfarenheter från kollegorna i branschen så fort han får möjlighet.
Jag har fått ett galet stort nätverk som jag kan bolla idéer med, förutom Henrik har jag också kommit i kontakt med Joel och Juri från Stronger. Jag har även lärt känna Adam Friberg från AVAVAV, medgrundare av Monki, Cheap Monday och Weekday, Gustaf Ollas grundare av ICIW samt Sebastian Lindén och Paiame Shalalvand som grundade Scope.
Bright Swimwear har främst etablerat sig i USA och Australien, men varumärket växer sakta men säkert även i de europeiska länderna. Idag skickar bolaget cirka 30 000 order om året till hela världen.
När vi pratade med Daniel i fjol berättade han om målet att omsätta 50 miljoner kronor inom fem år. Nu menar han att det målet har justerats på grund av den snabba tillväxttakten. Bolagets nya mål är att slå 50 miljoner senast 2022.
Nästa steg är 25 miljoner i omsättning. Vi skulle kunna ha slagit det målet redan i år men, på grund av bland annat förseningar i leverans och Covid-19 blev det lite mindre försäljning än planerat, säger Daniel Sjögren och tillägger:
Just nu är vi i princip helt slutsålda, cirka 95 procent är slutsålt. Efterfrågan har varit över förväntan så vi hade kunnat spräcka 25 miljoner kronor med råge om vi hade kunnat fylla på vårt lager. Just nu siktar vi på att passera 10 miljoner kronor under 2020, 25 miljoner nästa år och 50 miljoner under 2022.