ANNONS

Superökning för Lindex: Sex gånger högre än 2019 - e-handeln minskar

Susanne Ehnbåge, vd

“Nya rekordnivåer”.

ANNONS

Lindex sålde som bara den under det första halvåret i år, och vinsten har följt med. Rörelseresultatet rapporteras till 426 miljoner kronor under årets första sex månader.

En ökning med 163 procent jämfört med motsvarande period föregående år och sex gånger högre jämfört med 2019. Rörelseresultatet för andra kvartalet ökade med 82 miljoner kronor och uppgick till 390 miljoner kronor, vilket är en ökning med 27 procent jämfört med samma period föregående år och 98 procent jämfört med 2019, konstaterar företaget.

Försäljningen steg med över 25 procent under det första halvåret och 18 procent under det andra kvartalet. Och även om det uppenbart är butikerna som lockat tillbaka kunderna, så ska e-handeln ha ökat om man räknar på halvåret.

Modeföretagets digitala försäljning ökade under första halvåret med 2,3 procent och minskade med 3,0 procent under kvartalet. Totalt utgjorde den digitala försäljningen under andra kvartalet 15,9 procent av Lindex totala försäljning, skriver företaget.

E-handeln på en stark nivå

Under det första halvåret så växte försäljningen i de fysiska butikerna med nära 32 procent.

Vi når nya rekordnivåer och redovisar ett kraftigt förbättrat resultat och en starkt ökad försäljning för både första halvåret och andra kvartalet. För de senaste tolv månaderna uppgår vårt rörelseresultat till rekordhöga 954 miljoner kronor och vår försäljning till 6,9 miljarder kronor, säger vd:n Susanne Ehnbåge, och fortsätter:

Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt i våra fysiska butiker samtidigt som vi behåller vår digitala försäljning på en stark nivå. Det är ett fint styrkebevis och kvitto på att våra kunder uppskattar vårt erbjudande och att vi finns tillgängliga där de vill möta oss.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se